Lezing: van Balfour tot Trump

woensdag 26 september 2018

‘Van Balfour tot Trump’ : honderd jaar buitenlandse bemoeienis met een Joodse staat.

De staat Israël bestaat dit jaar 70 jaar. Het zal u niet ontgaan zijn. Steeds weer protesten aan de grens met Gaza; feestelijke herdenkingen in Israël en daarbuiten. Velen voelen zich betrokken en willen graag helpen, maar hoe dan?  Wat moeten we begrijpen van de voorgeschiedenis? Wat te denken van de voortgaande ongelijke ontwikkeling tussen Israël en Palestijnen?

Arend Huitzing duikt met ons in die situatie. Hij studeerde culturele antropologie en werkte jarenlang in diplomatieke dienst in landen in de Arabische wereld en in Afrika. Met name als Hoofd van het bureau Midden-Oosten van BuZa, moest hij het evenwicht bewaren in het Nederlands beleid.

De lezing begint bij de ontwikkeling van nationalistische visies van Joden en voor Arabieren, vanaf ongeveer 1880. Daarna in 3 grote stappen :

• Wat gebeurde er in hun verhouding in de laatste 100 jaar ? Zie ook de titel.
  • Wat valt er te zeggen van de huidige situatie ? Kan het ooit nog goed komen ?
  • Wat moeten “wij” hiervan denken en wat kunnen we doen voor vrede en begrip?

Een lezing die hopelijk zal bijdragen aan inzicht en meningsvorming over een omstreden onderwerp:  onze houding t.o.v. religieuze Joden, de staat Israël en de Palestijnen.

De lezing wordt gehouden op:

11 oktober 2018 om 19.30 uur in De Voorhof, Kerkstraat 64, Oisterwijk.

aanmelden: e-mail: burggraaf55@hetnet.nl, tel. 013 5217474.

Vanaf september 1973 wonen wij in Loon op Zand, dat kerkelijk bij Tilburg hoort, maar ik vind het fijn in onze kerk en blijf hier komen. Sinds 1992  bezoeken  vluchtelingen uit het AZC  onze kerk. Sommigen zijn bij ons gedoopt of hebben belijdenis gedaan en zijn intussen lid van onze gemeente. Samen iets drinken na de viering in de kerk vind ik fijn. Even bijpraten en er voor elkaar zijn !

Sjouk Boekhoud – Bijlsma