Preekcarrousel: een sprankelend gesprek

zondag 27 januari 2019

Net als vorig jaar willen we in het kader van Sage (Samenwerkende Gemeenten) met onze drie gemeenten Oisterwijk, Hilvarenbeek en Tilburg, drie op elkaar volgende diensten houden over eenzelfde onderwerp waarbij de predikanten rouleren.

Dit keer vallen de diensten begin februari 2019. Omdat ds. Ruth Jellema vanaf januari predikant is van de protestantse kerk in Oss, rouleert nu ds. Otto Grevink in het carrouseldrietal.

Sprankelend

Het thema is dit jaar ‘Een sprankelend gesprek’. Dit sluit ook mooi aan bij het thema van de landelijke kerk: een goed gesprek. In de bijbel wordt er op allerlei manieren gesproken tussen mensen onderling, tussen mens en God en tussen Jezus en zijn omstanders. In die gesprekken kan geklaagd worden, er kan een beroep gedaan worden op de ander, twijfel kan naar voren gebracht worden of er wordt een spiegel voorgehouden om tot zelfinzicht te komen.

Drie Bijbelverhalen

We hebben drie Bijbelverhalen gekozen waarin dit naar voren komt:

• Otto Grevink behandelt 2 Koningen 12 waar de profeet Nathan koning David een spiegelverhaal vertelt.
  • Winanda de Vroe vertelt over de Syro-Fenicische vrouw die in gesprek gaat met Jezus, Marcus 7.
  • Annemarie Hagoort laat horen hoe Abraham met God onderhandelt over de vernietiging van Sodom en Gomorra, Genesis 18.

Goede gesprekken

We hopen dat deze drie onderwerpen goede gesprekken teweeg brengen. De predikanten rouleren steeds van plaats, maar misschien is het ook voor u een idee om de drie diensten in een andere plaats te beluisteren.

De preekcarrousel ziet er als volgt uit

In de kerk vind ik inspiratie om over essentiële zaken in het leven na te denken, zoals door welke waarden wij mensen aangestuurd worden in ons gedrag. Ik stel het op prijs om fijne mensen te ontmoeten in de kerk. In andere organisaties, zoals bedrijven, is dat wel eens heel anders. Ik zou het leuk vinden om eens te analyseren hoe we als kerk nog meer jonge mensen kunnen bereiken, bijvoorbeeld via andere manieren van communicatie.

Rienk Lammers