Heel Holland Vast! (voor een nieuw begin)

maandag 18 februari 2019

Een nieuw begin, dat is het thema waarmee de Kerk in Actie oproept om in de veertigdagentijd te vasten. Van Aswoensdag tot Pasen gaan duizenden deelnemers de uitdaging aan om 40 dagen te minimaliseren, meer tijd te nemen voor God en een nieuw begin mogelijk te maken voor anderen.

Doet u ook mee?

“In Matteüs 6 spreekt Jezus over het geven van giften, bidden en vasten. Dat laatste zou meer onderdeel kunnen zijn van onze protestantse traditie. Vasten is een middel om je meer te concentreren op God. Met deze actie roepen we op om in deze 40 dagen mee te vasten, net zoals Jezus dat deed, en een nieuw begin te bieden aan mensen dichtbij en ver weg”, aldus ds. Saskia van Meggelen, preses van de Protestantse Kerk in Nederland.

Wat is vasten?

Vasten kan betekenen dat u ergens van afziet, zoals vlees en vis of koek en snoep. Misschien 40 dagen geen alcohol? 40 dagen geen of minder sociale media of iets anders wat voor u een mooie uitdaging zou zijn om 40 dagen te laten.

Niet op zondag
De vastentijd begint op een woensdag (6 maart), die Aswoensdag heet. De laatste dag is op Pasen, de dag dat Jezus opstond uit de dood. Dat zijn eigenlijk 46 dagen, maar op de zondagen wordt niet gevast: de zondag is namelijk een feestdag. Voor die dagen zijn er speciale taartrecepten beschikbaar om iets lekkers te bakken voor thuis of na de kerkdienst.

Voor het goede doel
De vastenactie heeft als doel om je te richten op God en op mensen die een nieuw begin nodig hebben. Kerk in actie heeft een vastenkaart ontwikkeld, met voor elke week een suggestie om te vasten. Op de actiekaart kun je bijhouden hoeveel geld je bespaart of je kunt missen.

Als diaconie lijkt het ons mooi om met onze gemeente Oisterwijk e.o. voor één doel te sparen: Het Kerk in Actie (kinderen in de knel) ‘Stop de arbeid voor kinderen in India’ Tevens collectedoel van zondag 24 maart. Geef deze kinderen een ‘Nieuw begin!’.

Mee doen met de vastenactie kan individueel, als gezin, jeugdgroep of gemeente. Meer informatie vindt u op www.kerkinactie.nl/vasten

U kunt uw gespaarde geld storten op: NL02 RABO 0373 7362 66 t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente Oisterwijk. ovv Heel Holland Vast!

Vastenkaarten liggen in de hal van De Voorhof! U kunt ze alvast meenemen!

Heel veel succes!

De Diaconie

Het contact met kerkelijke gemeente biedt me structuur en handvatten om mijn geloof levend te houden en door me actief in te zetten kan ik ook wat van dit geloof laten zien. Daarom bezoek ik de kerkdiensten en hou ik me graag bezig met allerlei organisatorische zaken binnen de kerk. Mijn man en ik hebben een paar jaar in Canada gewoond. Maar ook vanuit daar voelde ik me betrokken bij ons gemeente en bleef ik de kerk volgen.

Gerda van der Gaag