Informatieavond over Moldavië op 28 maart

woensdag 13 maart 2019

Eind vorig jaar werd de ondersteuning door de Samenwerkende Gemeenten Hilvarenbeek, Oisterwijk en Tilburg van het Kerk in Actie project ‘Onderwijs voor de Dalit-kinderen’ na 3 jaar beëindigd.  In november hebben de gemeenteleden van de 3 kerken een nieuw project gekozen.  Meer dan 50% stemde voor ‘Levensreddende zorg voor ouderen en kinderen in Moldavië’.

Op donderdag 28 maart wordt in De Voorhof, Kerkstraat 64 in Oisterwijk, over dit project een informatieavond gehouden. U hoort dan alles over de achtergronden van dit project, dat we de komende 3 jaar met collectes en gezamenlijke  activiteiten  (denk bijvoorbeeld aan de jaarlijkse zomer BBQ in Hilvarenbeek) ondersteunen.

U bent vanaf 19.30 uur welkom en kan dan alvast in de stemming te komen met een Moldavische versnapering, die  bij de koffie of thee wordt geserveerd.

Martin Teunissen, die dit project vanuit Kerk in Actie begeleidt,  neemt ons vanaf 20.00 uur mee naar Moldavië en vertelt over het land, de specifieke problemen waarmee ouderen en kinderen worden geconfronteerd en waarom Kerk in Actie daar met uw hulp belangrijk werk kan doen.

We verwachten dat de avond uiterlijk om 21.30 uur wordt afgesloten.

Om een inschatting te kunnen maken over het aantal aanwezigen is het fijn als u zich van tevoren opgeeft en een mailtje  stuurt naar Marieke Traksel: barttraksel@hetnet.nl

Achtergrondinformatie

Moldavië is het armste land van Europa. Vanwege de economische situatie werken veel mensen in het buitenland. Het gevolg is dat dorpen leeglopen. Kinderen en ouderen blijven achter. De volwassenen die voor hen zouden moeten zorgen zijn er niet, waardoor zij steun en begeleiding missen.

In de twee dorpen Tintareni en Bulboaca wonen zo’n 300 ouderen, waarvan 47 alleenstaand zijn. Aangezien hun pensioen niet genoeg is om hun minimale maandelijkse uitgaven te dekken, gaan velen als eerste bezuinigen op voedsel. Koken doen ze niet meer, om zo toch hun verwarming en medicijnen nog zoveel mogelijk te kunnen betalen. Hierdoor verzwakken ze lichamelijk en gaat hun gezondheid bergafwaarts.

Bethanië, -het project dat wordt ondersteund door Kerk in Actie-  voorziet vanuit haar dagcentrum de meest kwetsbare ouderen in deze dorpen van thuiszorg en een warme maaltijd. Voor de kinderen heeft Bethanië een dagopvang, waar de kinderen na school naartoe gaan. Ze krijgen daar een maaltijd, huiswerkbegeleiding en een veilige plek waar mensen aandacht voor ze hebben. Voor de kinderen die dat nodig hebben is er psychische begeleiding.

Een van de belangrijkste dagen uit je leven, naast dat je voor de wet natuurlijk in het gemeentehuis trouwt, de huwelijksinzegening in de kerk. Ik ben opgevoed in een hervormd gezin en ben grootgebracht met het geloof. Onze kinderen zijn beide in deze kerk gedoopt. Een hele fijne dienst die van het begin tot het eind door iedereen goed ontvangen is. Heel begrijpend en passend bij ons gezin en onze geloofssituatie.

Marit Mannaerts