Workshop Ecologische voetafdruk

woensdag 04 september 2019

Ons jaarthema is ‘Groen geloven’. We trappen het thema af op dinsdag 24 september met een lezing en workshop van Marjolein Tiemens over ‘Ecologische voetafdruk’. Hoe groot is uw voetafdruk?

Bij alles wat we doen, eten, wonen, reizen, recreëren enzovoort gebruiken we producten (grondstoffen) en energie. Daarbij produceren we afval, onder andere CO2 en andere broeikasgassen, die een grote invloed hebben op de klimaatverandering. De ecologische voetafdruk is een instrument dat meet hoeveel ruimte we hiervoor eigenlijk nodig hebben.

Individuele voetafdruk

De ecologische voetafdruk kan zowel voor landen als voor individuele personen of huishoudens berekend worden. Met de individuele voetafdruk zie je dus hoe je zelf ‘scoort’ ten opzichte van het gemiddelde van het land waarin je woont of ten opzichte van waar we per persoon ‘recht’ op hebben.
Onze (zeg maar de gemiddelde Nederlander) voetafdruk is veel te groot; we gebruiken in feite meer dan de Aarde ons te bieden heeft.

Uitputting van hulpbronnen

Dit leidt tot uitputting van hulpbronnen, leeggeviste zeeën, verdwijnen van het regenwoud en opwarming van de Aarde. Met het verkleinen van je voetafdruk draag je bij aan het verminderen van de klimaatverandering, armoede, honger en het uitsterven van planten en dieren. Veel mensen maken er al een sport van om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Deze workshop kan u daarbij helpen.

Marjolein Tiemens

Marjolein Tiemens is de vrouw achter de website Groen Geloven. Zij studeerde plantenveredeling in Wageningen en deed onderzoek in de plantenbiotechnologie. In haar onderzoek ontdekte ze dat planten je blijven verrassen. Ze reageren vaak anders dan je had verwacht. Het werken met planten versterkte haar verwondering voor de natuur en de schepping. Voor Tiemens is de schepping een geschenk van God, waar we goed voor moeten zorgen.

Datum: dinsdag 24 september
Aanvang: 19.30 uur
Locatie: De Voorhof, Kerkstraat 64 in Oisterwijk

‘De kerk, een plek waar hemel en aarde elkaar raken…’ wordt er aan het begin van de dienst gezegd. Het gebeurt vaak dat in de dienst onder woorden gebracht wordt wat je voelt, en zelf niet zeggen kan. God’s woord is krachtig en het overkomt me vaak dat ik ineens aangesproken word door wat er gezegd wordt, zonder dat ik er echt naar op zoek ben.

Amy Hoogeland