Leeskring ‘Vrouwen in de Bijbel’

woensdag 04 december 2019

Aan het begin van het nieuwe jaar start op 4 maandagavonden de leeskring ‘Vrouwen in de Bijbel’. De leeskring gaat over Bijbelse vrouwen die een bron van inspiratie kunnen zijn in de eco-theologie: de theologie die zich bezighoudt met zorg voor de schepping en al wat daarin leeft.

De leeskring wordt gehouden op de maandagavonden 6, 13, en 27 januari en 3 februari, steeds van 19.45 tot 21.30 uur in De Voorhof. Ds. Winanda de Vroe leidt de avonden. De volgende onderwerpen komen aan de orde.

Eva – moeder van alle levenden of bron van zonde?

Wat ging er mis tussen God, mensen en de aarde? Vaak is naar Eva gewezen als schuldige. Doordat zij Adam van de appel heeft laten eten, is de zonde in de wereld gekomen. Maar kunnen we de scheppingsverhalen ook op een andere manier lezen?

Van appel tot vijgenblad – de ontdekking van de seksualiteit

Toen Adam en Eva van de appel hadden gegeten, ontdekten zij elkaars naaktheid en schaamden zij zich ervoor. In onze tijd zijn de normen veranderd: je hoeft je voor je naaktheid niet te schamen. Maar misschien heeft Genesis 3 nog wel een diepere waarheid?

De Samaritaanse vrouw – dom vrouwtje of wijze getuige?

Jezus praat met de Samaritaanse vrouw bij de bron. Zowel de vrouw als Jezus spreken over water in meer dan één betekenis. Jezus erkent dat water een levensnoodzaak is, maar verwijst ook naar de oorsprong en diepere betekenis van water.

Maria – krachtig meisje of moeder Gods?

We bestuderen onder meer de visie van de Braziliaanse theologe Ivone Gebara. In Zuid-Amerika zie je vaak intrieste beelden van Maria, de moeder van Jezus. Toch vormen ze een bron van troost voor veel vrouwen. Wat heeft Maria ons te zeggen?

Meedoen?

Geef u dan snel op via vormingentoerusting@pkn-oisterwijk.nl.

Een van de belangrijkste dagen uit je leven, naast dat je voor de wet natuurlijk in het gemeentehuis trouwt, de huwelijksinzegening in de kerk. Ik ben opgevoed in een hervormd gezin en ben grootgebracht met het geloof. Onze kinderen zijn beide in deze kerk gedoopt. Een hele fijne dienst die van het begin tot het eind door iedereen goed ontvangen is. Heel begrijpend en passend bij ons gezin en onze geloofssituatie.

Marit Mannaerts