Leeskring ‘Duurzaam geloven’

woensdag 25 december 2019

Op vier dinsdagavonden vanaf 11 februari houdt ds. Winanda de Vroe een leeskring over het boek ‘Groene Theologie’ van Trees van Montfoort. Dit boek is verkozen tot het beste theologische boek van 2019.

De jury noemde het boek een hyper-urgent en noodzakelijk boek. Het daagt uit tot een vergaande christelijk-theologische bezinning op de verhouding tussen God, schepping, natuur en mens. Het boek laat zien dat ecologie alles te maken heeft met theologie. De ecologische crisis vraagt namelijk om een herbezinning in denken, doen én geloven. ‘Groene theologie’ is een boek voor iedereen die duurzaamheid en geloof, theologie en ecologie met elkaar wil verbinden.

Gods liefde voor de schepping

Eeuwenlang heeft de mens ongebreideld gebruikgemaakt van de natuur. Het westerse christendom rechtvaardigde dit met de opvatting dat de mens centraal staat in de schepping en heerser is over de natuur. Het mensgerichte wereldbeeld is zo vanzelfsprekend dat we er zelden bij stilstaan. ‘Groene theologie’ verwoordt een andere kijk op natuur. Vanuit de Bijbel en de christelijke traditie benadrukt Van Montfoort dat niet de mens centraal staat, maar Gods liefde voor heel de schepping.

Trees van Montfoort is theoloog, onderzoeker, predikant en lid van de werkgroep Theologie, Kerk en Duurzaamheid.

De leeskring start op dinsdag 11 februari om 20.00 uur en duurt tot 21.30 uur. Het boek is te bestellen bij de (online) boekhandel.

U kunt zich opgeven voor de leekring via e-mail: vormingentoerusting@pkn-oisterwijk of bij ds. De Vroe: wdevroe@pkn-oisterwijk.nl.

‘De kerk, een plek waar hemel en aarde elkaar raken…’ wordt er aan het begin van de dienst gezegd. Het gebeurt vaak dat in de dienst onder woorden gebracht wordt wat je voelt, en zelf niet zeggen kan. God’s woord is krachtig en het overkomt me vaak dat ik ineens aangesproken word door wat er gezegd wordt, zonder dat ik er echt naar op zoek ben.

Amy Hoogeland