Oisterwijk steunt pioniersplek Zin op School

woensdag 04 maart 2020

Op zondag 8 maart collecteren we voor de pioniersplek ‘Zin op School’ in Waalwijk. Ds. Otto Grevink van onze zustergemeente in Tilburg is als pionier aangesteld voor deze pioniersplek. Een pioniersplek is een nieuwe experimentele kerkvorm voor wie niet (meer) naar de kerk gaat.

Die kan overal ontstaan waar mensen op zoek willen gaan naar hoe het christelijk geloof en de Bijbelse verhalen in hun leven relevant zouden kunnen zijn. Dat begint altijd klein, met het leggen van relaties. Daarin kunnen vanuit levensvragen geloofsthema’s ter sprake komen en Bijbelverhalen zich verbinden met levensverhalen.

Bijbelverhalen

In januari 2020 is pioniersplek Zin op school gestart op basisschool Juliana van Stolberg in Waalwijk. Het team van Zin op school zag dat Bijbelverhalen van alles oproepen bij kinderen. Ze hebben vragen en hebben hun eigen ideeën erbij. Ze ontdekken dat de verhalen gaan over dingen die zij meemaken. Geloof kan daardoor voor hen én hun ouders relevant worden in het beantwoorden van levensvragen.

Verdieping en verbreding

De pioniersplek wil op een speelse en creatieve manier zoeken naar een stukje verdieping en verbreding. Vanuit hun levensvragen, en de verhalen uit de Bijbel en hun eigen leven. Samen willen de teamleden zoeken naar een waardevolle toepassing van de christelijke traditie in hun leven. Omdat de verhalen én de kinderen en hun ouders dat waard zijn!

Brede pioniersbeweging

De pioniersplek maakt deel uit van een veel bredere pioniersbeweging binnen de Protestantse Kerk in Nederland en wordt gedragen door de Classis Noord-Brabant, Limburg en Réunion Wallonne, met steun van lokale kerken (zoals onze gemeente!) en de scholengroep Willem van Oranje College.

Meer weten?

Meer informatie is te vinden via www.zinopschool.nl en diverse sociale media (Instagram, Facebook, Twitter, Youtube). Mag deze pioniersplek rekenen op uw steun?

In de kerk vind ik inspiratie om over essentiële zaken in het leven na te denken, zoals door welke waarden wij mensen aangestuurd worden in ons gedrag. Ik stel het op prijs om fijne mensen te ontmoeten in de kerk. In andere organisaties, zoals bedrijven, is dat wel eens heel anders. Ik zou het leuk vinden om eens te analyseren hoe we als kerk nog meer jonge mensen kunnen bereiken, bijvoorbeeld via andere manieren van communicatie.

Rienk Lammers