Van de diaconie: #nietalleen en collectes

vrijdag 20 maart 2020

Het coronavirus trekt diepe sporen in ons land. Maar Nederland laat zich gelukkig van haar beste kant zien. Op veel plekken worden boodschappen gedaan of medicijnen gehaald, honden uitgelaten, belrondes onder oudere gemeenteleden gedaan en voedsel ingezameld voor de voedselbank. Het platform #nietalleen brengt al die initiatieven nu bij elkaar, zodat ze elkaar kunnen versterken.

Steentje bijdragen

Ook de Diaconie van onze Protestantse gemeente Oisterwijk wil graag ons steentje bijdragen om zoveel mogelijk mensen te helpen die in het nauw komen door het coronavirus. Het platform #nietalleen bundelt vanaf nu alle initiatieven, zodat ze elkaar kunnen versterken. Mensen die hulp kunnen bieden en mensen die hulp nodig hebben worden via het platform bij elkaar gebracht.

Volop hulp in Nederland

Op dit moment zijn de volgende organisaties aangesloten bij #nietalleen (de lijst groeit): verschillende kerkgenootschappen waaronder de Rooms-Katholieke Kerk en de Protestantse Kerk, CGK, GKv, NGK, EO, Stichting Present, Stichting HIP, Navigators, Kerk in Actie. Daarmee is een landelijk dekkend netwerk beschikbaar.

De diaconie sluit aan

De diaconie heeft besloten om ons aan te sluiten bij dit landelijke initiatief. Dat betekent dat als u hulp nodig heeft u het volgende telefoonnummer kunt bellen: 0800-1322. U wordt dan in contact gebracht met iemand uit uw buurt, wellicht iemand van ons eigen diaconie/gemeente.

Oproep: biedt uw hulp aan

Daarnaast doet de diaconie een oproep aan alle gemeenteleden die hulp zouden kunnen bieden. Stuur dan een mail naar: info@familiebakkeren.nl.
Wij maken dan een lijst aan waaruit we zo nodig mensen kunnen koppelen aan ‘hulpvragers’.

Collectes

Naast al deze mooie initiatieven lopen we de komende weken ook een aantal collectes mis die we in de reguliere kerkdiensten zouden houden.
Om hier ook zoveel mogelijk de continuïteit in te houden brengt de diaconie de collectes iedere week bij u onder de aandacht. U kunt dan uw gift doneren op bijgevoegde bankrekeningnummers.

Voor zondag 22 maart zijn de collectes:

• Diaconale collecte: eigen diaconie: NL02RABO 0373736266 t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente Oisterwijk, ovv collecte eigen diaconie
  • Kerkelijke collecte: eigen kerk (kerkblad SoW): NL10RABO0373711581 t.n.v. CvK Protetantse Gemeente Oisterwijk, ovv collecte Samen op weg

Namens de diaconie: Hartelijk bedankt!

Dankbaar ben ik onze predikant en vooral de kerkelijk werker voor de manier waarop zij mijn overleden vrouw tijdens haar ziek zijn geestelijke steun hebben verleend. Enkele uren voor haar overlijden heb ik een gedicht (gebed) aan haar voorgelezen over de zorgzame en liefhebbende handen die God worden overgenomen. Dit gedicht heeft de kerkelijk werker een dag eerder ook aan haar voorgelezen.

Harm Detz