Collecte voor het project in Moldavië

donderdag 26 maart 2020

Komende zondag zou er via de collecte geld ingezameld worden voor ons project Bethania in Moldavië. U begrijpt dat dat niet doorgaat. Maar natuurlijk blijft Bethania  onze aandacht houden. Ook zij hebben het niet makkelijk op dit moment. Graag deel ik wat actuele informatie met u.

Ook Moldavië is op dit moment in quarantaine. Grenzen zijn dicht, scholen en winkels gesloten en evenementen afgelast. Op veel plaatsen rijdt ook het openbaar vervoer niet meer.

De kans dat het aantal besmettingen explosief groeit, is in Moldavië heel groot. De helft van de beroepsbevolking werkt voor korte of langere tijd in het buitenland. Velen van hen ook in Italië. Nu de economie van Italië grotendeels plat ligt en in aanloop van Pasen, keren veel mensen terug naar Moldavië. Met de gebrekkige gezondheidszorg in Moldavië en veel kwetsbare ouderen in de dorpen, is het gevaar op een grote uitbraak van corona heel groot.

Bij Bethania zijn alle centra voor kinderen en ouderen gesloten. Dit betekent dat zowel het kinderwerk als het ouderenwerk op dit moment geen doorgang kan vinden. Door medewerkers van Bethania zijn voedselpakketjes gemaakt, die bij de meest kwetsbare ouderen zijn afgeleverd. Men maakt zich grote zorgen over de kinderen, die de hulp van Bethania nodig hebben, maar nu niet naar de centra mogen.

Meer informatie over Bethania vindt u op de site van Kerk in Actie. Wij hopen van harte dat u hen wilt blijven steunen.

Hartelijke groeten,

Marieke Traksel

In de kerk vind ik inspiratie om over essentiële zaken in het leven na te denken, zoals door welke waarden wij mensen aangestuurd worden in ons gedrag. Ik stel het op prijs om fijne mensen te ontmoeten in de kerk. In andere organisaties, zoals bedrijven, is dat wel eens heel anders. Ik zou het leuk vinden om eens te analyseren hoe we als kerk nog meer jonge mensen kunnen bereiken, bijvoorbeeld via andere manieren van communicatie.

Rienk Lammers