Klokken van hoop en troost

donderdag 26 maart 2020

Op woensdagavond 25 maart heeft koster Ton Groenewegen om 19.00 uur de klok van onze kerk geluid als teken van troost en hoop. En niet alleen in Oisterwijk, door heel Nederland klonk klokgebeier als bemoediging in deze onzekere tijden.

De oproep om dit te doen komt van de Raad van Kerken. De komende woensdagen zullen de kerkklokken weer van 19.00 tot 19.15 uur luiden. Ook worden mensen opgeroepen om deze woensdagen vanaf 19.00 uur kaarsjes achter hun raam te branden.

Over grenzen heen

Met deze ‘klokken van hoop en troost’ kunnen kerken mensen zich met elkaar verbinden over de grenzen van sociaal isolement heen. Ook roepen de kerken daarmee op tot gebed en andere vormen van steun voor allen die ziek zijn. Voor allen die zich dag aan dag inzetten voor de gezondheid en veiligheid van medemensen.

Oproep tot gebed

We laten niet alleen van ons horen, we zeggen er ook mee: Wij horen jullie, jullie verhalen, jullie roep om niet vergeten te worden, jullie verlangen en hoop dat we hier met z’n allen goed doorheen komen. En het is een oproep tot gebed: God, denk aan ons, en laat ons aan elkaar denken. Een oproep dus ook om wat van je te laten horen bij een ander.

Klik op het beeld hieronder voor een video van het klokkenluiden

De kerkklokken luiden op woensdagavond als teken van hoop en bemoediging in de coronacrisis

Dankbaar ben ik onze predikant en vooral de kerkelijk werker voor de manier waarop zij mijn overleden vrouw tijdens haar ziek zijn geestelijke steun hebben verleend. Enkele uren voor haar overlijden heb ik een gedicht (gebed) aan haar voorgelezen over de zorgzame en liefhebbende handen die God worden overgenomen. Dit gedicht heeft de kerkelijk werker een dag eerder ook aan haar voorgelezen.

Harm Detz