Collecte 17 mei voor Bethania in Moldavië

donderdag 14 mei 2020

Op 17 mei collecteren we voor ons Kerk in Actie-project Bethania in Moldavië. Marieke Traksel sprak deze week (online) met de directeur van Bethania, Igor Kohaniuk. Marieke werd voor deze online ontmoeting uitgenodigd door Annemarieke Voorsluijs, onze nieuwe consulent van Kerk in Actie.

Kohaniuk vertelde dat de situatie in Moldavië rond corona ernstig is. 1 op de 6 mensen is besmet met het virus. De werkloosheid is hoog. 300.000 migranten komen terug uit het buitenland, vaak zonder werk. Ouderen lijden het meest onder de huidige coronasituatie. Er zijn bijvoorbeeld ouderen die leven van water en brood. Men probeert met kinderen online contact te houden. Het gezondheidssysteem faalt en er zijn te weinig hulpmiddelen.

In Gods handen

Kohaniuk gaf aan dat de hele situatie in Gods handen ligt en dat je in dit soort crises ook je echte vrienden leert kennen. Kohaniuk vertelde dat de coronamaatregelen ook in Moldavië iets versoepeld worden en dat bijvoorbeeld markten deze week weer open gaan.

Financiële steun blijft nodig

Uit dit verhaal blijkt dat financiële steun hard nodig blijft. Wilt u via deze collecte dit project blijven steunen? Overmaken kan nu al: stort uw bijdrage via deze link of maak een bedrag over op NL02 RABO 0373 7362 66 t.n.v. Diaconie Protestantse Kerk Oisterwijk o.v.v. Moldavië. Alvast bedankt!

Wilt u meer weten, of heeft u vragen over het project, neem dan contact op met Marieke Traksel-Seinstra, via barttraksel@gmail.com

‘De kerk, een plek waar hemel en aarde elkaar raken…’ wordt er aan het begin van de dienst gezegd. Het gebeurt vaak dat in de dienst onder woorden gebracht wordt wat je voelt, en zelf niet zeggen kan. God’s woord is krachtig en het overkomt me vaak dat ik ineens aangesproken word door wat er gezegd wordt, zonder dat ik er echt naar op zoek ben.

Amy Hoogeland