Pinkstercollecte voor Moldavië

vrijdag 29 mei 2020

Tijdens de online oecumenische Pinksterviering collecteren we voor Moldavië: help een stille coronaramp in dat land te voorkomen. In Moldavië lijkt het aantal coronabesmettingen lager dan in West-Europa. Toch dreigt hier een ramp die nog veel grotere gevolgen kan hebben. Door de maatregelen van de overheid kunnen mensen niet werken en dat betekent geen geld en geen eten.

Gevolgen voor ouderen zeer zorgwekkend

De situatie is kritiek. Ouderen die geholpen werden door hun buren, worden nu alleen gelaten en krijgen alleen nog hulp van een aantal zorgmedewerkers. En dat alleen in de regio’s waar zulke zorg al georganiseerd was. Men is erg bezorgd over het grote aantal zorgvragen, ouderen die nu eenzaam thuis dood kunnen gaan en omdat er niet genoeg desinfecterende materialen beschikbaar zijn. Mondkapjes en handschoenen zijn erg duur en nergens verkrijgbaar.

Kerken willen hulp bieden

Uit Moldavië komen schrijnende verhalen van ouderen die door de coronamaatregelen alleen en zonder voedsel zitten. Kerken en christenen in Moldavië laat hen niet alleen. Ze gaan bij hen op bezoek en zorgen voor hen, bijvoorbeeld met voedselpakketten. Help de kerk in Moldavië om te zien naar ouderen, zodat zij niet alleen zijn.

Maak uw gift over

Dat doet u door uw bijdrage te storten via deze link. Of maak een bedrag over op NL02 RABO 0373 7362 66 t.n.v. Diaconie Protestantse Kerk Oisterwijk o.v.v. Pinkstercollecte. U kunt ook collectebonnen inleveren bij de kerk. Als u toch al meeloopt met de speur-wandeltocht voor Moldavië, dan bent u toch al bij de kerk, en kunt u uw collectebonnen in een envelop in de brievenbus van de kerk stoppen. Zet op de envelop wel ‘Pinkstercollecte’. Alvast hartelijk bedankt!

Lees hier meer over de hulp in Moldavië

Dankbaar ben ik onze predikant en vooral de kerkelijk werker voor de manier waarop zij mijn overleden vrouw tijdens haar ziek zijn geestelijke steun hebben verleend. Enkele uren voor haar overlijden heb ik een gedicht (gebed) aan haar voorgelezen over de zorgzame en liefhebbende handen die God worden overgenomen. Dit gedicht heeft de kerkelijk werker een dag eerder ook aan haar voorgelezen.

Harm Detz