Collecte voor Moldavië – geef ook!

woensdag 26 augustus 2020

Op zondag 30 augustus collecteren we voor Bethania in Moldavië. Kinderen en ouderen die toch al kwetsbaar waren, worden door de coronacrisis extra hard geraakt.

Bethania, partner van Kerk in Actie, verleent hulp aan kwetsbare kinderen en ouderen. Kinderen krijgen hulp bij het huiswerk en psychosociale hulp. Voor ouderen zijn er dagactiviteiten, thuishulp en een warme maaltijd. De coronamaatregelen maken deze activiteiten nu onmogelijk.

Zorgwekkend

“Het raakt me enorm dat de maatregelen zoveel impact hebben op kinderen en ouderen. Hun situatie was al zorgwekkend, maar het leed onder deze groepen neemt nu snel toe”, zegt Igor Kohaniuk, directeur van Bethania. “Normaal bieden wij zo´n 300 ouderen thuiszorg en een warme maaltijd. En ontvangen we veel kinderen die er alleen voor staan in onze dagcentra. Deze centra zijn nu gesloten. Kinderen en ouderen kunnen niet bij ons terecht, terwijl ze dit wel heel hard nodig hebben. Het frustreert me mateloos dat de politiek niets doet en dat politieke partijen alleen maar bezig zijn om hun invloed te vergroten, zonder zich te bekommeren om de grote noden onder de bevolking.”

Mooie initiatieven

Het bemoedigt hem wel om te zien hoe kerken, vrijwilligersorganisaties maar ook bedrijven en zakenmensen opstaan om gezinnen in nood, maar ook artsen en ziekenhuizen te helpen. “Ook vanuit Bethania blijven we hulp bieden. We bezorgen voedselpakketten bij ouderen en maken op afstand even een praatje. Onze docenten houden online of via telefoon contact met de kinderen, helpen ze met schoolwerk en bieden ze een luisterend oor.”

Hoop putten

Igor Kohaniuk put hoop uit de Bijbel: “Zo spreekt Mattheüs 25: 31-46, het gedeelte waarin Jezus ons aanspoort om de hongerigen te voeden en de dorstigen te drinken te geven, mij enorm aan. Ook inspireert 1 Korintiërs 15:58 mij: ‘Wees standvastig en onwankelbaar en zet u altijd volledig in voor het werk van de Heer, in het besef dat door de Heer uw inspanningen nooit vergeefs zijn.’”

Vanaf september 1973 wonen wij in Loon op Zand, dat kerkelijk bij Tilburg hoort, maar ik vind het fijn in onze kerk en blijf hier komen. Sinds 1992  bezoeken  vluchtelingen uit het AZC  onze kerk. Sommigen zijn bij ons gedoopt of hebben belijdenis gedaan en zijn intussen lid van onze gemeente. Samen iets drinken na de viering in de kerk vind ik fijn. Even bijpraten en er voor elkaar zijn !

Sjouk Boekhoud – Bijlsma