5 tips voor de coronadiensten

vrijdag 28 augustus 2020

We kunnen alweer bijna 2 maanden op zondag naar de kerk, al moet dat helaas wel coronaproof. Terugkijkend op de afgelopen periode geeft de kerkenraad je graag een aantal tips voor een goede en veilige viering.

Tip 1: Reserveer – op tijd!
Je kunt je vanaf zondag t/m donderdagavond via mail of telefonisch opgeven voor de zondag erna. De scriba heeft ook graag nog een beetje vrije tijd in het weekend! 😉

Tip 2: Trek een jas aan
Tijdens een hittegolf is het geen probleem dat alle ramen en deuren open staan. Maar als het kouder wordt, is dat minder aangenaam. Toch moeten we goed ventileren. Dus: trek een jas aan en doe een sjaal om. En als je een koukleum bent twéé. Dan heb je geen last van de tocht.

Tip 3: Loop niet heen en weer
Je wordt bij de voordeur van de kerk ontvangen. De koster wijst aan waar je kunt zitten. Het is heel verleidelijk om even naar iemand toe te lopen voor een praatje, maar bewaar dat praatje tot bij de koffie.

Tip 4: Verlaat de kerk in volgorde
Verlaat de kerk in de juiste volgorde. De eerste rij vertrekt als eerste, daarna de tweede rij, etc. De koster geeft aan welke rij wanneer kan vertrekken. Hou anderhalve meter afstand. Blijf niet in de kerk staan om met iemand te praten – dat kan bij de koffie.

Tip 5: Hou vol
Sommige gemeenteleden vinden de coronamaatregelen een beetje overdreven. Van hun mag alles wel weer op de gewone manier. Maar vergeet niet dat de kerkenraad een grote verantwoordelijkheid heeft. Als we controle krijgen of (nog erger) zich in onze kerk een corona-uitbraak voordoet, heeft de kerkenraad een probleem. Dus ook als je klaar bent met corona: hou je op zondagochtend aan de afspraken.

Tip 6?
Eigenlijk was er ook nog een tip 6: laat de stoelen op hun plek staan. Maar komende zondag testen we een nieuwe opstelling uit die minder uitnodigt tot schuiven. We zijn benieuwd wat je ervan vindt…

Als Diaken heb je een belangrijke rol binnen de gemeente. Zeker in een tijd waarin onrecht, geweld en armoede hoogtij vieren. Zelf ben ik als Diaken meer een doener en vind het fijn als ik daadwerkelijk iets kan betekenen voor iemand die het nodig heeft. Omzien naar elkaar is daarbij een basisvoorwaarde. Niet alleen binnen onze eigen gemeente maar ook daarbuiten, landelijk én wereldwijd.

Jantsje Bakkeren