Aangescherpte coronamaatregelen

donderdag 08 oktober 2020

Het zal je niet ontgaan zijn: de coronamaatregelen zijn aangescherpt. De landelijke kerk adviseert om met maximaal 30 mensen (exclusief medewerkers) samen te komen tijdens de eredienst. Ook wordt geadviseerd mondkapjes te dragen tijdens verplaatsingen.

Omdat er in onze kerk iedere zondag een groot aantal medewerkers zijn, zal er voor ons in de praktijk niet zo heel veel veranderen. Wel blijft aanmelden erg belangrijk: tijdig (uiterlijk vrijdag 18.00 uur) en via het e-mailadres reserveren@pkn-oisterwijk.nl.

Mondkapjes

De PKN adviseert mondkapjes te dragen ’tijdens verplaatsingen’. Dat betekent dat kerkgangers als ze de kerk binnengaan een mondkapje opzetten en het afdoen als ze op hun stoel zitten. Bij het verlaten van de kerk zetten ze het weer op.

De kerkenraad sluit zich bij dit advies aan. Daarom vragen we je om een mondkapje te dragen bij het in- en uitgaan van de kerk. Dat is dus een verzoek; geen plicht. De anderhalve meter afstand houden is uiteraard wel een plicht.

We zitten in een niet zo gemakkelijke tijd, maar zoals de dichter Ingmar Heytze in een gedicht zegt: “Houd moed, heb lief, wees eerlijk, geef nooit op – als het slecht gaat, zal het beter gaan.”

‘De kerk, een plek waar hemel en aarde elkaar raken…’ wordt er aan het begin van de dienst gezegd. Het gebeurt vaak dat in de dienst onder woorden gebracht wordt wat je voelt, en zelf niet zeggen kan. God’s woord is krachtig en het overkomt me vaak dat ik ineens aangesproken word door wat er gezegd wordt, zonder dat ik er echt naar op zoek ben.

Amy Hoogeland