Debatavond over een alternatieve samenleving na corona

donderdag 14 januari 2021

Op maandag 18 januari is er om 20.00 uur een online-ontmoeting vanuit de Grote Kerk in Den Bosch. Daarin geven oud-katholiek emeritus aartsbisschop Joris Vercammen en directeur van de ASN-bank Arie Koornneef hun visie op rol van kerken tijdens en na corona.

De wereld om ons heen is door de coronacrisis veranderd. De wereld waar we op vertrouwden, de dingen waar we houvast aan hadden, zijn verdwenen. Misschien zijn wijzelf ook wel veranderd en hebben we het gevoel dat we overal buiten zijn komen te staan. Dat doet wat met ons vertrouwen en onze hoop? Kunnen kerken uitzicht geven op een alternatieve samenleving, tijdens en na corona? Kunnen zij vanuit het goede verhaal dat ze willen uitdragen nieuwe hoop en nieuw houvast bieden, en een stem hebben in het maatschappelijk debat?

Gevoel van ballingschap
Complottheorieën slaan bij veel mensen aan. Ze geven in ieder geval uiting aan wantrouwen in een samenleving die ingrijpend is veranderd. Het gevoel erbuiten te staan, niets in te brengen te hebben, is een gevoel van ballingschap dat ook gekend wordt vanuit de Bijbel. Joris Vercammen ziet in het verhaal van Job iemand die geen genoegen neemt met gemakkelijke antwoorden voor het kwaad dat hem overkomt en hem alles ontneemt. Jezus is voor hem iemand die mee-lijdt, die solidair is, aan onze kant staat.

Uitzicht op een andere samenleving
Van hieruit zal Vercammen beschrijven hoe de crisis uitzicht biedt op een andere samenleving, een alternatief voor de huidige crisis, en hoe kerken daar een rol in kunnen spelen. Arie Koornneef kijkt vanuit het perspectief van de economie en duurzaamheid naar deze vragen en reageert op de lezing van Vercammen. De lezing wordt steeds kort afgewisseld met pianomuziek door Henk van Tilburg. Ook kun je reageren op de lezingen.

Online ontmoeting bijwonen?
Voor toegang tot de livestream van de lezingen kun je je opgeven via ticketl.ink/debatavond. De toegang bedraagt 5 euro, exclusief ticket- en transactiekosten. Vlak voor de debatavond krijg je een e-mail met inloggegevens.

Vesper
De bijeenkomst wordt voorafgegaan door een vesper in de Sint Janskathedraal. Mgr. Joris Vercammen, ds. Erica Scheenstra en mgr. Gerard de Korte gaan daarin voor. Deze vesper is (gratis) live te volgen via het Youtube-kanaal van ‘Sint-Jan Den Bosch’ en start om 19.00u.

Dankbaar ben ik onze predikant en vooral de kerkelijk werker voor de manier waarop zij mijn overleden vrouw tijdens haar ziek zijn geestelijke steun hebben verleend. Enkele uren voor haar overlijden heb ik een gedicht (gebed) aan haar voorgelezen over de zorgzame en liefhebbende handen die God worden overgenomen. Dit gedicht heeft de kerkelijk werker een dag eerder ook aan haar voorgelezen.

Harm Detz