Collecte op de 5e zondag van de 40-dagentijd: hongerigen te eten geven

donderdag 18 maart 2021

Zóveel mensen wachten op een beetje barmhartigheid, op een daad van goedheid. Jezus laat ons zien wat barmhartigheid is: de hongerigen te eten geven en de dorstigen te drinken, de naakten kleden, de vreemdelingen onderdak bieden, de zieken verzorgen, de gevangenen bezoeken en de doden begraven. Deze 5e zondag, 21 maart, collecteren we voor de voedselbank in Tilburg.

Op dit moment leven meer dan 1 miljoen mensen in Nederland onder de armoedegrens. Wist je dat niemand honger hoeft te hebben als we voedseloverschotten aan hen geven? Dat is goed voor mens en milieu. Helaas is dat nu niet de realiteit.

Coronacrisis
Mede ook door de coronacrisis melden zich steeds meer mensen die hulp nodig hebben en is er steeds minder ‘overschot’ in de supermarkten door de uitverkoop van producten die tegen de houdbaarheidsdatum zijn. In Tilburg is er zelfs een moment gekomen dat de Voedselbank voedsel moest bijkopen.

Steun de Voedselbank
Helpt u ook mee om de Voedselbank te steunen? Maak uw gift over via NL02RABO 0373 7362 66 t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente Oisterwijk o.v.v. voedselbank. Hartelijk dank!

De diaconie

Gedicht: een lied van Herman Verbeek

Als je brood deelt deel je macht.
Als je macht deelt neem je deel.

Als je brood deelt deel je hart.
Als je hart deelt komt er hoop

Als je brood deelt deel je lijf.
Als je lijf deelt word je een.

Als je brood deelt deel je pijn.
Als je pijn deelt is er trouw.

Als je brood deelt word je klein.
Als je klein wordt word je sterk.

Als je brood deelt wordt het licht.
Als het licht wordt komt het goed.

Als je brood deelt word je brood.
Als je brood wordt word je mens.

In de kerk vind ik inspiratie om over essentiële zaken in het leven na te denken, zoals door welke waarden wij mensen aangestuurd worden in ons gedrag. Ik stel het op prijs om fijne mensen te ontmoeten in de kerk. In andere organisaties, zoals bedrijven, is dat wel eens heel anders. Ik zou het leuk vinden om eens te analyseren hoe we als kerk nog meer jonge mensen kunnen bereiken, bijvoorbeeld via andere manieren van communicatie.

Rienk Lammers