Het diaconiehuisje: hoe verder?

vrijdag 11 juni 2021

Naast onze kerk staan de diaconiehuisjes. Eén daarvan wordt gebruikt voor de opvang van mensen die tijdelijk onderdak nodig hebben. De andere is verhuurd. De huisjes hebben onderhoud nodig. Op korte termijn de gevels en het dak. Maar ook de rest van het pand heeft een flinke opknapbeurt nodig.

Dat kost veel geld. En dat roept natuurlijk ook de vraag op: wat willen we nu eigenlijk met de diaconiehuisjes? In de kerkenraadsvergadering van mei kwamen hierover allerlei gedachten langs: hoe lang kunnen we er nog mensen opvangen met steeds minder vrijwilligers? Kun je de huisjes samenvoegen en er dan de pastorie van maken? Of kun je het pand beter verkopen zodat we er geen zorgen meer van hebben? Wat zijn de regels van Monumentenzorg bij een verbouwing? Etc…

Werkgroep
Het leek de kerkenraad een goed idee om een werkgroep samen te stellen die hier eens over na gaat denken. De werkgroep neemt alle mogelijke scenario’s onder de loep en geeft advies over wat de beste optie zou zijn.

Iets voor jou?
Heb je belangstelling om meet te denken in die werkgroep? Stuur dan een mailtje naar de scriba, scriba@pkn-oisterwijk.nl. Wil je eerst meer weten of heb je vragen? Neem dan contact op met Jantsje Bakkeren (info@familiebakkeren.nl) of Jan Kos (kerkrentmeesters@pkn-oisterwijk.nl).

Dankbaar ben ik onze predikant en vooral de kerkelijk werker voor de manier waarop zij mijn overleden vrouw tijdens haar ziek zijn geestelijke steun hebben verleend. Enkele uren voor haar overlijden heb ik een gedicht (gebed) aan haar voorgelezen over de zorgzame en liefhebbende handen die God worden overgenomen. Dit gedicht heeft de kerkelijk werker een dag eerder ook aan haar voorgelezen.

Harm Detz