In gesprek met gemeente Hilvarenbeek

donderdag 08 juli 2021

Een vertegenwoordiging van onze kerkenraad (Floortje Weug-Verhoek, Jantsje Bakkeren en Jan Kos) heeft een gesprek gevoerd met drie kerkenraadsleden van de gemeente Hilvarenbeek. Onderwerp van gesprek was hoe wij elkaar kunnen versterken.

Hilvarenbeek had eerder onze hulp gevraagd. In april vroeg Hilvarenbeek of onze gemeente wil onderzoeken of een ‘bestuurlijk samengaan’ van beide gemeentes een mogelijkheid is. Dit gesprek was bedoeld als verkenning.

Eén kerkenraad
Hilvarenbeek heeft in het gesprek de wens uitgesproken om uiteindelijk te komen tot één kerkenraad voor beide gemeentes. De twee gemeentes en de twee vierplekken blijven wel los van elkaar bestaan. Het gaat dus niet om een fusie, hoewel we natuurlijk niet in de verre toekomst kunnen kijken. Maar het gaat nu om een bestuurlijk samengaan dat in 2025 z’n beslag zou kunnen hebben. Het feitelijke kerkenwerk blijft lokaal.

Hoe verder?
De diaconieën en de Colleges van Kerkrentmeesters van beide kerken gaan nu praten over wat ze al samen kunnen doen. Bijvoorbeeld: één collecterooster maken voor beide kerken. Na de zomer gaat de groep die het eerste gesprek heeft gevoerd weer verder praten, zo mogelijk met ondersteuning vanuit de landelijke kerk. Ook de complete kerkenraden hebben in september een bijeenkomst om nader kennis met elkaar te maken.

Zie ook: Gemeente Hilvarenbeek vraagt onze hulp

Vanaf september 1973 wonen wij in Loon op Zand, dat kerkelijk bij Tilburg hoort, maar ik vind het fijn in onze kerk en blijf hier komen. Sinds 1992  bezoeken  vluchtelingen uit het AZC  onze kerk. Sommigen zijn bij ons gedoopt of hebben belijdenis gedaan en zijn intussen lid van onze gemeente. Samen iets drinken na de viering in de kerk vind ik fijn. Even bijpraten en er voor elkaar zijn !

Sjouk Boekhoud – Bijlsma