Coronaversoepelingen: 1,5 m blijft

woensdag 22 september 2021

Op 25 september worden de coronamaatregelen versoepeld. De basisregel ‘verplicht 1,5 meter afstand houden’ verandert in een dringend advies om afstand te houden. De kerkenraad heeft besloten de 1,5 meter in onze kerk voorlopig te handhaven.

In situaties waar ‘gepaste afstand’ houden niet mogelijk is, zoals theater en horeca, is voortaan een coronatoegangsbewijs verplicht. Voor het bijwonen van kerkdiensten geldt dit niet.

1,5 meter blijft
Daarom wil de kerkenraad de veiligheid van alle kerkbezoekers garanderen door de 1,5 afstand te handhaven. Dat betekent dat er maximaal zo’n 40 mensen in de dienst kunnen zijn. Zoals je vorige week al in de nieuwsbrief las, is aanmelden echter niet meer nodig.

Familiedienst
Mogelijk dat we de komende tijd wel een familiedienst organiseren waarin afstand houden niet mogelijk is. Bijvoorbeeld omdat er in groepjes gewerkt wordt of er samen geluncht wordt. In dat geval is er sprake van een evenement, en werken we wel met een coronatoegangsbewijs.

Ventilatie
Belangrijk onderdeel van de veiligheid is de ventilatie in de kerk. We monitoren dat met een CO2-meter. Voor een goede ventilatie ontkomen we er niet aan zoveel mogelijk deuren en ramen open te zetten. Nu de herfst eraan zit te komen, is het dus verstandig om rekening te houden met een frisse kerk en een trui of vest aan te trekken.

Wat vind jij?
Als kerkenraad zijn we benieuwd hoe jij tegen de coronamaatregelen aankijkt. Spreek gerust een kerkenraadslid aan!

Lees het advies van de landelijke kerk

‘De kerk, een plek waar hemel en aarde elkaar raken…’ wordt er aan het begin van de dienst gezegd. Het gebeurt vaak dat in de dienst onder woorden gebracht wordt wat je voelt, en zelf niet zeggen kan. God’s woord is krachtig en het overkomt me vaak dat ik ineens aangesproken word door wat er gezegd wordt, zonder dat ik er echt naar op zoek ben.

Amy Hoogeland