Studieverlof ds. Winanda de Vroe

vrijdag 17 juni 2022

Onze predikant, Winanda de Vroe, is na Pinksteren begonnen aan haar studieverlof. Een studieverlof geeft een predikant verdieping, vernieuwing en verbreding van zijn of haar kennis, inzicht, geloof en spiritualiteit. De komende zomer houdt Winanda zich bezig met twee onderwerpen: ‘Intergenerationeel gemeente zijn’ en ‘Predikant in het dorp’.

Tijdens het studieverlof is de predikant niet beschikbaar voor uitvaarten, pastorale zorg, vergaderingen en vieringen. Pastor Lianne van der Wel is deze periode beschikbaar voor pastorale zorg en uitvaarten. Als Lianne met vakantie is, is een predikant uit een andere gemeente beschikbaar voor uitvaarten.

Dit zijn de twee cursussen die Winanda gaat volgen:

Ontmoeting tussen jong en oud

De eerste cursus heet ‘Intergenerationeel gemeente zijn’. Een groot deel van de geloofsvorming vindt plaats is de gezinnen én in de gemeente als geheel. Wat is er nodig voor geloofsvorming van kinderen, adolescenten en jong volwassenen in het geheel van de gemeente? En hoe kan de gemeente gezinnen ondersteunen? Hoe kan aandacht voor jongeren een gemeente (re)vitaliseren? Winanda onderzoekt hoe onze gemeente zich verder kan ontwikkelen in de daadwerkelijke ontmoeting tussen jong en oud.

Predikant in het dorp

Dat is de tweede cursus die Winanda gaat volgen. Hoe kunnen lokale dorpskerken, in een tijd van krimp en individualisering, betekenisvol zijn? Hoe staan mensen met de dorpskerk in verbinding? Hoe verhouden gemeentes zich tot hun omgeving? En welke verbindingen kan de dorpskerk aangaan met andere instellingen en organisaties in het dorp? Wat betekent dat allemaal voor het leidinggeven en de beleidsontwikkeling in de dorpskerken? Deze cursus gaat vooral in op praktische vraagstukken die voortkomen uit de ontwikkelingen waarmee de kerken te maken hebben.

Uiteraard houdt de predikant je op de hoogte van haar onderzoek en haar bevindingen!

Een van de belangrijkste dagen uit je leven, naast dat je voor de wet natuurlijk in het gemeentehuis trouwt, de huwelijksinzegening in de kerk. Ik ben opgevoed in een hervormd gezin en ben grootgebracht met het geloof. Onze kinderen zijn beide in deze kerk gedoopt. Een hele fijne dienst die van het begin tot het eind door iedereen goed ontvangen is. Heel begrijpend en passend bij ons gezin en onze geloofssituatie.

Marit Mannaerts