Interactieve lezing door Arend Huitzing

donderdag 03 november 2022

Op 17 november houdt Arend Huitzing een lezing in onze kerk. Onderwerp: ‘Hebben wij nog een kroontje bij de schepping? (en deugen de meeste mensen daar wel voor…?)’

De afgelopen jaren zijn we in onze gemeente in gesprek gegaan over Groene Theologie. Door onderbrekingen vanwege corona, hebben we het thema Groene Theologie nog niet afgerond. Begin dit jaar was er een boeiend gesprek met de auteur van het gelijknamige boek, Trees van Montfoort. In een recent gesprek in dagblad Trouw stelt Trees van Montfoort: “Wij hoeven niet voor de aarde te zorgen – de aarde zorgt voor ons.” Een prikkelde stelling om met elkaar over in gesprek te gaan.

Zorg voor de schepping

Arend Huitzing stelt dat de mens relatief kort op de aarde is, maar al veel verwoesting heeft gebracht. Als die mens een ‘homo deus’ mag heten (naar het boek van Yuval Harari), wat zijn dan wegen om te gaan? En wat zijn de valkuilen waar we op moeten letten? Hoe kunnen onze zoektocht naar het goede leven én de zorg voor de schepping elkaar aanvullen? Daar gaan we met elkaar over nadenken, in gesprek en visioenen bezien.

Alle gegevens op een rijtje

Donderdag 17 november in de Voorhof
Inloop met koffie en thee vanaf 19.30 uur
Aanvang lezing 20.00 uur
Vragen/gesprek van 20.30- 21.30 uur
Daarna afsluiting met een drankje

Een van de belangrijkste dagen uit je leven, naast dat je voor de wet natuurlijk in het gemeentehuis trouwt, de huwelijksinzegening in de kerk. Ik ben opgevoed in een hervormd gezin en ben grootgebracht met het geloof. Onze kinderen zijn beide in deze kerk gedoopt. Een hele fijne dienst die van het begin tot het eind door iedereen goed ontvangen is. Heel begrijpend en passend bij ons gezin en onze geloofssituatie.

Marit Mannaerts