Terugblik op de gemeenteavond

donderdag 03 november 2022

Afgelopen dinsdag kwamen er zo’n 40 mensen naar de gemeenteavond over de nieuwe stoelen van de kerk, de samenwerking met Hilvarenbeek en de renovatie van de diaconiehuisjes.

Joop Vlottes opende deze rij van onderwerpen namens de Interieurcommissie. Hij vertelde dat er behoefte is aan modernere stoelen met meer zitcomfort, zodat er niet meer met kussentjes en stoelen uit De Voorhof hoeft te worden gesleept. Bovendien is de wens om de stoelen flexibeler te kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld bij concerten van de stichting Lodewijkskerkje of om in een kring te kunnen zitten bij het avondmaal. Het CvK heeft  20.000 euro gereserveerd en het Lodewijkskerkje 6.000. Dat moet voldoende zijn.

Duurzaamheid

Een opmerking vanuit de gemeente was dat de aanschaf van nieuwe stoelen niet erg duurzaam is. Daarop werd het idee geopperd om te zoeken naar duurzame stoelen of mogelijk tweedehands stoelen. Dat vond de Interieurcommissie een goede suggestie. Net als het idee om de huidige stoelen te verkopen in plaats van weg te gooien.

Offertes

De Interieurcommissie heeft inmiddels offertes voor verschillende stoelen opgevraagd op basis van een aantal criteria waaraan de stoelen moeten voldoen. Er komen ‘voorbeeldstoelen’ in de kerk te staan, zodat we een gefundeerde keuze kunnen maken.

Samenwerking met Hilvarenbeek

Daarna vertelden Jantsje Bakkeren en Jan Kos aan de hand van een presentatie over de samenwerking met Hilvarenbeek. Deze samenwerking is nodig omdat we als krimpende gemeentes voorbereid moeten zijn op een mogelijk moment dat we het in ons eentje niet meer redden.

Elkaar helpen

Vanuit de gemeente kwam de zorg naar voren dat een nieuwe structuur kan leiden tot meer bureaucratie. Jan Baan benadrukte dat er geen bureaucratische organen worden opgericht. De samenwerking moet wel een meerwaarde hebben: we zijn er om elkaar te helpen. Ook kwam vanuit de gemeente de opmerking dat we op beide locaties zo lang mogelijk moeten blijven vieren. Dat beaamde de kerkenraad. Verder werd gevraagd naar de samenwerking met Tilburg. De kerkenraad antwoordde dat we ook met Tilburg contact blijven houden, maar dat Oisterwijk en Hilvarenbeek dorpsgemeentes zijn en gemakkelijker bij elkaar passen.

Renovatie Diaconiehuisjes

Het laatste onderwerp was de renovatie van de diaconiehuisjes. Marcel de Pender hield namens de werkgroep Diaconiehuisjes een presentatie over dit onderwerp. Plan is om de huisjes te renoveren omdat ze in slechte staat zijn. Doel is om de huisjes te behouden als woonbestemming. Daarbij laten we de definitieve bestemming zo lang mogelijk open: verhuren, opvang vluchtelingen, pastorie, beheerderwoning, etc. Een architect heeft hier al zijn licht over laten schijnen. Bij de renovatie moet uiteraard ook rekening worden gehouden met het feit dat de huisjes een monument zijn.

Weinig vragen

Over dit onderwerp waren weinig vragen. Er werd opgemerkt dat men erg blij is dat de huisjes behouden blijven voor de kerk. De werkgroep Diaconiehuisjes werd heel veel succes gewenst.

Afsluiting

De gemeenteavond werd geopend en afgesloten door ds. Winanda de Vroe met gebed en een lied. In de hal van de kerk werd na afloop nog door veel mensen even doorgepraat. Het was een goede avond.

Marjan van Wijngaarden, scriba

Een van de belangrijkste dagen uit je leven, naast dat je voor de wet natuurlijk in het gemeentehuis trouwt, de huwelijksinzegening in de kerk. Ik ben opgevoed in een hervormd gezin en ben grootgebracht met het geloof. Onze kinderen zijn beide in deze kerk gedoopt. Een hele fijne dienst die van het begin tot het eind door iedereen goed ontvangen is. Heel begrijpend en passend bij ons gezin en onze geloofssituatie.

Marit Mannaerts