Samenwerking met Hilvarenbeek

donderdag 17 november 2022

Tijdens de gemeenteavond van 1 november heeft de kerkenraad verteld over de samenwerking met de Protestantse gemeente Hilvarenbeek. Deze samenwerking is nodig omdat we als krimpende gemeentes voorbereid moeten zijn op een mogelijk moment dat we het in ons eentje niet meer redden. Afgelopen dinsdag hebben de kerkenraden van Oisterwijk en Hilvarenbeek gezamenlijk vergaderd.

Belangrijkste onderwerp van gesprek was het ‘Samenwerkingsorgaan’. Dit is een vertegenwoordiging vanuit beide kerkenraden met als opdracht om te onderzoeken wat er moet gebeuren als we de twee kerkenraden in de nabije of verre toekomst ‘in elkaar moeten schuiven’. Ook geeft het orgaan advies over onderwerpen die we nu al gezamenlijk zouden kunnen oppakken.

Vierplekken
Het samenwerkingsorgaan staat niet boven de kerkenraden, maar er tussen. Het orgaan neemt dus geen besluiten, maar adviseert de kerkenraden. Overigens is het nadrukkelijk de bedoeling dat de beide vierplekken zo lang mogelijk behouden blijven.

Wie zitten erin?
Vanuit onze kerkenraad zitten in het samenwerkingsorgaan: Floortje Weug-Verhoek, Janstje Bakkeren en Jan Kos. Vanuit de kerkenraad van Hilvarenbeek zijn dat Hieke Koostra, Digna Cusell en Hans Brombacher.

> Zie ook: Terugblik op de gemeenteavond

Dankbaar ben ik onze predikant en vooral de kerkelijk werker voor de manier waarop zij mijn overleden vrouw tijdens haar ziek zijn geestelijke steun hebben verleend. Enkele uren voor haar overlijden heb ik een gedicht (gebed) aan haar voorgelezen over de zorgzame en liefhebbende handen die God worden overgenomen. Dit gedicht heeft de kerkelijk werker een dag eerder ook aan haar voorgelezen.

Harm Detz