Groene Kerken: Oisterwijk sluit zich aan

vrijdag 25 november 2022

Sinds kort heeft onze gemeente zich aangesloten bij Groene Kerken, en mogen wij ons een Groene Kerk noemen. Een kerk mag zich groen noemen als ze aan de slag wil met duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en het vergroenen van de eigen gemeenschap. Van een groene kerk wordt verwacht dat zij met haar leden ieder jaar één duurzame stap zet.

Tijdens de kerkenradendag met de kerkenraden van Hilvarenbeek, Oisterwijk en Tilburg, hebben we afgesproken dat alle drie de gemeentes een Groene Kerk worden. Als groene kerk zet je stappen op het gebied van bijvoorbeeld inkopen, omgaan met geld, geloof en inspiratie, beleid, energiebesparing, energieopwekking en omgang met natuur. Een groene kerk geeft hiermee invulling aan de Bijbelse opdracht van goed en recht doen omwille van de naaste en de God die alles schiep.

Onze kerk staat inmiddels ook op de website van Groene Kerken. Een extra aansporing om aan de slag te gaan! Vind je het leuk om hierover mee te denken, te praten en vooral te doen, stuur dan een mail naar scriba@pkn-oisterwijk.nl.

Meer informatie over groene kerken

Als Diaken heb je een belangrijke rol binnen de gemeente. Zeker in een tijd waarin onrecht, geweld en armoede hoogtij vieren. Zelf ben ik als Diaken meer een doener en vind het fijn als ik daadwerkelijk iets kan betekenen voor iemand die het nodig heeft. Omzien naar elkaar is daarbij een basisvoorwaarde. Niet alleen binnen onze eigen gemeente maar ook daarbuiten, landelijk én wereldwijd.

Jantsje Bakkeren