Puzzelen in de kerk

woensdag 11 januari 2023

In de dienst van 8 januari hadden we de drie wijzen uit het Oosten op bezoek. Maar ook losten jong en oud samen een puzzel op. Die bestond uit allerlei cijfers, letters en plustekens. Het was even nadenken, maar de oplossing bleek een christelijke zegen.

In bepaalde streken in Duitsland en Oostenrijk schrijven veel mensen op Driekoningen met krijt boven de voordeur het jaartal en daarbij de letters C+M+B. Dit jaar ziet dat er dus zo uit:

20 + C + M + B + 23

De letters verwijzen naar de initialen van Caspar, Melchior en Balthasar, de drie wijzen uit het oosten. De letters staan ook voor de Latijnse zegenspreuk: ‘Christus Mansionem Benedicat’. Dat betekent: ‘Christus zegene dit huis’. Het opschrift blijft staan tot Pinksteren.

De letters worden ook in verband gebracht met de drievoudige openbaring van de Heer. De letters verwijzen daarmee ook naar deze drie gebeurtenissen: de bruiloft te Kana (Cana), de aanbidding door de wijzen (Magi) en de doop van de Heer in de Jordaan (Baptisma). Weer wat geleerd!

‘De kerk, een plek waar hemel en aarde elkaar raken…’ wordt er aan het begin van de dienst gezegd. Het gebeurt vaak dat in de dienst onder woorden gebracht wordt wat je voelt, en zelf niet zeggen kan. God’s woord is krachtig en het overkomt me vaak dat ik ineens aangesproken word door wat er gezegd wordt, zonder dat ik er echt naar op zoek ben.

Amy Hoogeland