Nieuws van pioniersplek Vita in Tilburg

woensdag 11 januari 2023

Ons eerste jaar pionieren zit erop! We hebben net de financiële boeken gesloten, ons jaarverslag geschreven en met de klankbordgroep teruggeblikt op 2022. Het jaar was een jaar waarin we geprobeerd hebben om ons door de Geest te laten leiden. Dat leverde verrassende ontmoetingen en ideeën op. We hebben ook veel geleerd over pionieren en over hoe twintigers anno 2022 met zingeving bezig zijn.

Natuurlijk waren er ook teleurstellingen. Onze droom van een leefgemeenschap kunnen we voorlopig nog niet realiseren. Ook dat is pionieren en we blijven hoopvol en zoeken naar creatieve manieren om twintigers te helpen bij hun vragen rondom zingeving en welzijn. Dus dit weten we al van 2023: het zal een jaar worden van geduld en verrassingen.

Kerstconcert

Het hoogtepunt van het jaar was misschien wel het kerstconcert dat we hebben georganiseerd in de kerk van het Kapucijnenklooster. Het studentenorkest gaf een optreden rondom het thema “Verlangen”. Een hele leuke mix van bezoekers kwam luisteren: studenten, ouders van studenten, gemeenteleden uit de kerken die onze pioniersplek steunen en broeders uit het klooster. Voor de orkestleden was dit hun eerste officiële optreden (het orkest is net voor de coronapandemie opgericht) en zij genoten van de mogelijkheid om voor publiek te kunnen musiceren. Na afloop hebben we genoten van geweldige catering in een kerstsfeer. De reactie van één van de internationale studenten zegt genoeg: “Good vibe here!” En dat is precies wat we ook met Vita willen bieden: een plek waar je gezien wordt, en waar we het leven samen vieren.

Gebed in het klooster

Vanaf 15 januari starten we weer met ons tweewekelijks gebed in het klooster. Doe een keer mee om je te laten inspireren en met ons te bidden voor Vita. Meer informatie en aanmelden

Jan en Anneriet Boonen bouwen aan een community met (internationale) studenten en young professionals die samen het leven delen. De community krijgt op dit moment vorm door allerlei ontmoetingen en activiteiten die zij in een Tilburgs klooster organiseren. Onze gemeente steunt deze pioniersplek.

Dankbaar ben ik onze predikant en vooral de kerkelijk werker voor de manier waarop zij mijn overleden vrouw tijdens haar ziek zijn geestelijke steun hebben verleend. Enkele uren voor haar overlijden heb ik een gedicht (gebed) aan haar voorgelezen over de zorgzame en liefhebbende handen die God worden overgenomen. Dit gedicht heeft de kerkelijk werker een dag eerder ook aan haar voorgelezen.

Harm Detz