Leeskring Rode draden in de evangeliën (4)

donderdag 14 maart, 2019
Locatie:Voorhof
Tijd:19:30

Afscheidsgesprekken van Jezus met zijn volgelingen  (Johannes 14-16)

Op weg naar Witte Donderdag (in 2019 valt  dat feest op 18 april) verdiepen we ons in de afscheidsgesprekken tijdens het laatste avondmaal. Deze gesprekken vinden we alleen in Johannes. We horen hier niet alleen de stem van Jezus. De betekenis van wat hij te zeggen heeft, is verder ontsluierd door zijn latere volgelingen uit de tweede helft van de eerste eeuw. Deze ‘johanneïsche christenen’ hebben de vrijheid genomen om de uitspraken van Jezus te actualiseren met het oog op nieuwe ontwikkelingen in hun eigen geloofsgemeenschappen en in ‘de wereld’ om hen heen. Hun inzichten hebben betrekking op de positie van Jezus, op het ethisch handelen dat verwacht wordt van volgelingen van Jezus, op hun verwachting van de definitieve doorbraak van het heil, en op de identiteit en de rol van hun lokale geloofsgemeenschappen. Aan het slot bespreken we wat de afscheidsgesprekken uit Johannes te zeggen kunnen hebben aan de kerk van nu, in de wereld van vandaag.

Aanmelding

Wie één of meer van deze bijeenkomsten wil bijwonen, kan zich tot uiterlijk op24 januari aanmelden bij Anc Burggraaf (e-mail: burggraaf55@hetnet.nl; telefoon: 013 52 17 474.  Er wordt een bijdrage gevraagd in de kosten van deze serie. Voor de vier avonden samen is die bijdrage in totaal gesteld op € 30,- inclusief koffie/thee en materiaal. Men kan ook deelnemen aan losse bijeenkomsten naar eigen keuze. In dat geval bedragen de kosten € 10,- per bijeenkomst. U kunt het bedrag op de eerste bijeenkomst of bij binnenkomst betalen.

( NB Ook als u enkele of één avond(en) wilt volgen, s.v.p. wel aanmelden i.v.m. het materiaal.)

De bijeenkomsten vinden plaats in De Voorhof , naast het Napoleonskerkje van de Protestantse Gemeente, Kerkstraat 64, Oisterwijk, aanvang telkens om 19.30 uur en afsluiting om 21.30 uur. De bijeenkomsten staan open voor een breed publiek van gelovigen en andere zinzoekers uit de regio rond Oisterwijk. Alle sessies worden begeleid door prof. dr. Wim Weren, zelf Oisterwijker en emeritus hoogleraar Bijbelwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Zijn nieuwe boek heeft zijn wortels in leerhuisavonden in het Leerhuis De Levensboom van de Levenskerk.

« Agendaoverzicht

Dankbaar ben ik onze predikant en vooral de kerkelijk werker voor de manier waarop zij mijn overleden vrouw tijdens haar ziek zijn geestelijke steun hebben verleend. Enkele uren voor haar overlijden heb ik een gedicht (gebed) aan haar voorgelezen over de zorgzame en liefhebbende handen die God worden overgenomen. Dit gedicht heeft de kerkelijk werker een dag eerder ook aan haar voorgelezen.

Harm Detz