Diaconiewoning

Drie WOONHUIZEN, gebouwd rond 1855 door de Diaconie der Nederlands Hervormde gemeente in Oisterwijk. De panden zijn rond 1920 van een nieuw dak voorzien en zijn ca. 1985 hersteld. Ze liggen ten oosten van de beschermde Hervormde kerk. De huizen zijn van algemeen belang. Zij hebben cultuurhistorische waarde als vertegenwoordigers van de sociale zorg door de Hervormde Gemeente in de negentiende eeuw.. Zij zijn als diaconiewoningen uiterst zeldzaam.

De naast de kerk gelegen diaconiewoning is sinds enkele jaren weer als zodanig in gebruik genomen. De woning doet dienst als noodwoning voor mensen die door welke oorzaak dan ook op straat zijn komen te staan en verder geen kant op kunnen. In principe kan men daar maximaal 3 maanden verblijven, welke tijd benut wordt om een definitieve oplossing te vinden.

De woning is de afgelopen jaren gebruikt voor zowel huisvesting van uitgeprocedeerde asielzoekers,(economische ) vluchtelingen uit Oost-Europa en Noord-Afrika maar ook  voor Nederlanders die door de crisis of anderszins  in de problemen waren geraakt. De woning biedt plaats aan maximaal 4 personen.

P1020856

Het contact met kerkelijke gemeente biedt me structuur en handvatten om mijn geloof levend te houden en door me actief in te zetten kan ik ook wat van dit geloof laten zien. Daarom bezoek ik de kerkdiensten en hou ik me graag bezig met allerlei organisatorische zaken binnen de kerk. Mijn man en ik hebben een paar jaar in Canada gewoond. Maar ook vanuit daar voelde ik me betrokken bij ons gemeente en bleef ik de kerk volgen.

Gerda van der Gaag