Diaconiewoning

Drie WOONHUIZEN, gebouwd rond 1855 door de Diaconie der Nederlands Hervormde gemeente in Oisterwijk. De panden zijn rond 1920 van een nieuw dak voorzien en zijn ca. 1985 hersteld. Ze liggen ten oosten van de beschermde Hervormde kerk. De huizen zijn van algemeen belang. Zij hebben cultuurhistorische waarde als vertegenwoordigers van de sociale zorg door de Hervormde Gemeente in de negentiende eeuw.. Zij zijn als diaconiewoningen uiterst zeldzaam.

De naast de kerk gelegen diaconiewoning is sinds enkele jaren weer als zodanig in gebruik genomen. De woning doet dienst als noodwoning voor mensen die door welke oorzaak dan ook op straat zijn komen te staan en verder geen kant op kunnen. In principe kan men daar maximaal 3 maanden verblijven, welke tijd benut wordt om een definitieve oplossing te vinden.

De woning is de afgelopen jaren gebruikt voor zowel huisvesting van uitgeprocedeerde asielzoekers,(economische ) vluchtelingen uit Oost-Europa en Noord-Afrika maar ook  voor Nederlanders die door de crisis of anderszins  in de problemen waren geraakt. De woning biedt plaats aan maximaal 4 personen.

P1020856

Als Diaken heb je een belangrijke rol binnen de gemeente. Zeker in een tijd waarin onrecht, geweld en armoede hoogtij vieren. Zelf ben ik als Diaken meer een doener en vind het fijn als ik daadwerkelijk iets kan betekenen voor iemand die het nodig heeft. Omzien naar elkaar is daarbij een basisvoorwaarde. Niet alleen binnen onze eigen gemeente maar ook daarbuiten, landelijk én wereldwijd.

Jantsje Bakkeren