Dopen

In de Protestantse kerk worden de meeste kinderen binnen een jaar na hun geboorte gedoopt. De nadruk ligt dan daarbij op God die er voor je wil zijn, nog voor jij je bewust bent van zijn bestaan. Maar ook oudere kinderen of volwassenen kunnen gedoopt worden. Bij volwassenen dopen we dan op belijdenis: je beaamt zelf dat je gelooft, bij God wil horen, Christen wil zijn en dat wordt als het ware bezegeld met de doop.

Dopen is een feest en gebeurt altijd tijdens de eredienst op zondag. Daarvoor zijn één of twee doopgesprekken met de doopouders, waarin de doop wordt voorbereid, door de predikant met de jeugdouderling. Hier komen vragen aan bod als ‘waarom willen jullie je kind dopen en waarom hier in deze gemeente?’ en ‘hoe willen jullie je kind het geloof meegeven?’ Ook bespreken we hier de praktische zaken in de doopdienst.

Ouders die hun kinderen willen laten dopen, of volwassenen die zelf gedoopt willen worden, kunnen contact opnemen met de predikant. In overleg wordt een datum vastgesteld voor de voorbereiding en de doopdienst.

Een van de belangrijkste dagen uit je leven, naast dat je voor de wet natuurlijk in het gemeentehuis trouwt, de huwelijksinzegening in de kerk. Ik ben opgevoed in een hervormd gezin en ben grootgebracht met het geloof. Onze kinderen zijn beide in deze kerk gedoopt. Een hele fijne dienst die van het begin tot het eind door iedereen goed ontvangen is. Heel begrijpend en passend bij ons gezin en onze geloofssituatie.

Marit Mannaerts