Avond over het Israëlisch-Palestijnse conflict

donderdag 07 december, 2023
Locatie:De Voorhof
Tijd:20:00

Na de verschrikkelijk aanslag door Hamas op Israël en de massale reactie van Israël hierop leven we met vele vragen. Ds. Derk Blom (die geregeld bij ons voorgaat) praat ons bij over dit onderwerp.

Hij schetst de oorsprong van het Israëlisch-Palestijnse conflict. Ook spreekt hij over de wortels van anti-judaïsme. De wortels hiervan zijn al te vinden in het nieuwe testament. De vroege kerkvaders en later Maarten Luther hebben verder bijgedragen aan Jodenhaat. Zo legden zij de voedingsbodem voor de holocaust.

Onrust in het Midden-Oosten

Het verlangen van Joden om een eigen huis te hebben waar ze veilig konden wonen, werd hierdoor versterkt. Met de erkenning van de staat Israël door de VN in 1948 was het Israëlisch-Palestijns conflict geboren. Sinds die tijd is het onrustig in het Midden-Oosten. Van tijd tot tijd zijn er oorlogen, gewelddadige uitbarstingen en terroristische aanslagen, gevolgd door Israëlische vergeldingsacties. Om naar de toekomst te kunnen kijken zullen we eerst het verleden onder ogen moeten zien.

Wie is Derk Blom?

Derk Blom (Utrecht, 1952), studeerde theologie in Brussel en was predikant in diverse gemeenten in België en Nederland. Momenteel werkt hij nog één dag in de week in de Protestantse gemeente Gennep. Hij woonde met zijn gezin van 1987 t/m 1991 in de christelijke nederzetting Nes Ammim in Israël. Van 1992 t/m 1997 was hij voorzitter van het Nes Ammim Comité België.
Sinds 1991 is hij lid van de Classicale werkgroep Kerk & Israël Noord-Brabant-Limburg, waarvan de meeste jaren als voorzitter. Hij is ook lid van de Protestantse Raad voor Kerk & Israël van de Protestantse Kerk Nederland, waarvan hij van 2011 t/m 2018 voorzitter was.

Iedereen is van harte welkom bij deze avond. Aanmelden is niet nodig.

« Agendaoverzicht

Als Diaken heb je een belangrijke rol binnen de gemeente. Zeker in een tijd waarin onrecht, geweld en armoede hoogtij vieren. Zelf ben ik als Diaken meer een doener en vind het fijn als ik daadwerkelijk iets kan betekenen voor iemand die het nodig heeft. Omzien naar elkaar is daarbij een basisvoorwaarde. Niet alleen binnen onze eigen gemeente maar ook daarbuiten, landelijk én wereldwijd.

Jantsje Bakkeren