Collecte voor Rwanda (en vergeet de wijnverkoop voor Moldavië niet)

woensdag 02 maart 2022

Op zondag 6 maart collecteren we voor het Kerk in Actie-project in Rwanda. In dit kleine dichtbevolkte Afrikaanse land leeft zeventig procent van de inwoners van de landbouw. Omdat er te weinig grond beschikbaar is voor alle inwoners, leeft veertig procent onder de armoedegrens.

Met de genocide van 1994 nog vers in het geheugen, is er nog veel onderling wantrouwen tussen inwoners. Rwandese diaconessen ondersteunen de armste boerengezinnen in hun regio. De zusters trainen ieder jaar 150 boeren en boerinnen. Die kunnen hun gezinnen beter voeden en verdienen voldoende geld om hun kinderen naar school te laten gaan.

Geld opzij leggen
Sinds Evariste een landbouwtraining volgde bij Rwandese zusters heeft zijn gezin het een stuk beter: “Wij kunnen nu leven van de opbrengst van ons land. We verbouwen zelfs genoeg om groenten te verkopen. Daardoor kan ik onze elektriciteit, ziektekostenverzekering en de school voor mijn drie kinderen betalen en nog geld opzij leggen voor moeilijke tijden.”

Training
De Rwandese zusters kunnen één boer of boerin trainen voor 160 euro. Daarom vragen we je bijdrage voor dit project. Maak je gift over op NL02 RABO 0373 7362 66 t.n.v. Diaconie Protestantse Kerk Oisterwijk, onder vermelding van ‘Rwanda’. Dank je wel!

> Meer informatie over het project

Niet vergeten: Honing-, thee- en wijnverkoop

Je kunt ons Kerk in Actie-project ‘Bethania’ in Moldavië nog steeds steunen door mee te doen aan onze verkoop van honing, thee en wijnen.

> Lees hier alles over de honing- en wijnverkoop voor Moldavië

Een deel van de opbrengst hiervan gaat naar Bethania. Je kunt tot uiterlijk 12 maart je bestellingen doen. Meer informatie? Neem dan contact met ons op via zwo-oisterwijk@hotmail.com of via 06 – 228 56 358 (telefoonnummer Jantsje Bakkeren).

Namens ZWO en Diaconie,

Jantsje Bakkeren, Hans Zaaijer en Marieke Traksel

In de kerk vind ik inspiratie om over essentiële zaken in het leven na te denken, zoals door welke waarden wij mensen aangestuurd worden in ons gedrag. Ik stel het op prijs om fijne mensen te ontmoeten in de kerk. In andere organisaties, zoals bedrijven, is dat wel eens heel anders. Ik zou het leuk vinden om eens te analyseren hoe we als kerk nog meer jonge mensen kunnen bereiken, bijvoorbeeld via andere manieren van communicatie.

Rienk Lammers