Collecte voor noodhulp aan Oekraïne

donderdag 07 april 2022

Op 24 februari werden we opgeschrikt door het bericht: ‘Het is oorlog in Oekraïne!’ Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog vindt er op zo’n grote schaal een invasie plaats in een Europees land.

Dat betekent groot leed, angst en onzekerheid over de toekomst voor de mensen in Oekraïne. Ons hart en onze gebeden gaan naar hen uit!

Op de vlucht
Sindsdien is de situatie verder geëscaleerd. Steden zijn gebombardeerd met vele doden en gewonden tot gevolg. Honderdduizenden Oekraïners zijn op de vlucht geslagen, op zoek naar veiligheid in de buurlanden. Vooral vrouwen en kinderen, want mannen blijven achter om te vechten.

Opvangmogelijkheden
Kerk in Actie geeft via lokale kerken en partnerorganisaties in Oekraïne hulp aan de vluchtelingen. De kracht van kerken is dat die overal onderweg opvangmogelijkheden hebben. In elk dorp zijn er plekken ingericht voor onderdak en wordt er voedsel en kleding uitgereikt.

Collecte
Op zondag 10 april collecteren we voor de slachtoffers van het oorlogsgeweld in Oekraïne. Met je bijdrage aan de collecte steun je de noodhulp van Kerk in Actie en krijgen vluchtelingen een slaapplaats en een noodpakket met voedsel, zeep, handdoek en een slaapzak. Onze broeders en zusters in Oekraïne rekenen op je. Je kunt je gift overmaken op: NL02 RABO 0373 7362 66 t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente Oisterwijk, onder vermelding van ‘Oekraïne’. Hartelijk dank voor je bijdrage!

Sinds wij in Berkel-Enschot wonen, voelen wij ons als gezin thuis in het kleine Protestantse kerkje aan de Kerkstraat in Oisterwijk. Van huis uit zijn wij ‘meelevend’ zoals dat heet. Daardoor draaiden we ook sneller dan verwacht mee in de vele activiteiten en werkzaamheden van de kerk.

Evert Niemeijer