Retraite in Egmond

donderdag 26 mei 2022

Van 20 mei t/m 22 mei zijn 13 gemeenteleden samen naar het Liobaklooster in Egmond-Binnen geweest om kennis te maken met het kloosterleven. Voor sommige van ons was het de eerste keer dat we een inkijkje kregen in het dagelijks leven in een klooster.

Wat opviel is dat deze kloosterlingen een actief bestaan hebben. Naast het verzorgen van de vieringen is men druk met het uitoefenen van diverse ambachten. Denk aan schilderen, beeldhouwen, weven en pottenbakken.

Lectio divina

Het weekend bestond uit wandelen, het voeren van goede gesprekken en Bijbellezen. Dat laatste onder meer via de methode lectio divina. Ook woonden we de verschillende vieringen van het klooster mee. Daarnaast konden we genieten van het zonnetje in de kloostertuin.

Gastvrijheid

We waren allen erg onder de indruk van het mooie gezang van de kloosterlingen tijdens hun vieringen. Hun gastvrijheid was heel prettig om te ervaren. We voelden ons zeer welkom. Er worden voorzichtig al plannen gemaakt om opnieuw op retraite te gaan.

> Meer over het Liobaklooster

> Bekijk de foto’s

Marieke Traksel

Een van de belangrijkste dagen uit je leven, naast dat je voor de wet natuurlijk in het gemeentehuis trouwt, de huwelijksinzegening in de kerk. Ik ben opgevoed in een hervormd gezin en ben grootgebracht met het geloof. Onze kinderen zijn beide in deze kerk gedoopt. Een hele fijne dienst die van het begin tot het eind door iedereen goed ontvangen is. Heel begrijpend en passend bij ons gezin en onze geloofssituatie.

Marit Mannaerts