Leerhuis over Exodus

vrijdag 08 maart 2024

Op donderdag 18 april en donderdag 2 mei is er van 20.00-21.30 uur een leerhuis over Exodus in de huiskamer van de Voorhof. Een leerhuis is een plaats om de Joodse religieuze geschriften gezamenlijk te bestuderen en bespreken. In Nederland zijn er sinds de jaren ’70 leerhuizen voor joden, christenen en andersdenkenden.

In de Veertigdagentijd lezen we volgens de kerkelijke traditie uit het boek Exodus. Dit Bijbelboek is een boek over hoop. Het vertelt het verhaal van een groep slaven die wordt bevrijd uit het machtigste rijk van de oude wereld, Egypte. Theologisch gezien is het revolutionaire karakter van het boek nog groter: de allerhoogste macht mengt zich in de geschiedenis om het op te nemen voor de machtelozen.

Boek van de bevrijding

We volgen het boek van Jonathan Sacks: Exodus. Boek van de bevrijding. Jonathan Sacks (1948-2020) was opperrabbijn van Groot-Brittannië. Tijdens de eerste avond leggen we de focus op Exodus 1 t/m Exodus 6:2. Dit gedeelte heet in het Hebreeuws ‘Sjemot’ (‘Namen’).

Morele moed

De vier essays die in dit hoofdstuk staan, gaan over de vraag wat morele moed betekent in tijden van crisis. Het eerste essay gaat over de vroedvrouwen, Sifra en Pua, en de geboorte van Mozes. In het tweede essay horen we over farao’s dochter die Mozes opvoedt als haar eigen kind. Het derde essay handelt over Mozes’ aarzelingen om zijn leidersrol te aanvaarden. In het vierde essay vinden we een antwoord op de vraag waarom Mozes niet durfde om ‘naar God te kijken’.

Uittocht

Tijdens de tweede avond gaat het over Exodus 6:3 t/m Exodus 13:16. Hier begint het verhaal over de uittocht pas echt. Keer op keer worden de Egyptenaren door plagen getroffen. Mozes vraagt herhaaldelijk aan de farao om zijn volk te laten gaan. En steeds weigert farao.

Paasfeest

Het eerste essay onderzoekt de uitdrukkingen van verlossing en de ontbrekende ‘vijfde beker’ van de Sedermaaltijd. Het tweede essay gaat over farao die Gods hart ‘verhardt’. Het derde essay analyseert de satirische onderlaag in het verhaal over de luizenplaag. In het vierde essay kijken we naar de revolutionaire verandering die aanwezig is in het uittochtverhaal. Vanaf hoofdstuk 10 gaat het over de laatste drie plagen en de instelling van het Paasfeest (Pesach).

Opgeven en voorbereiding

Je kunt je opgeven bij ds. Winanda de Vroe via wdevroe@pkn-oisterwijk.nl. Je bereidt je op de avonden voor door thuis de Bijbelgedeelten te lezen die we gaan bespreken. Dit is belangrijk om mee te kunnen doen met het gesprek.

‘De kerk, een plek waar hemel en aarde elkaar raken…’ wordt er aan het begin van de dienst gezegd. Het gebeurt vaak dat in de dienst onder woorden gebracht wordt wat je voelt, en zelf niet zeggen kan. God’s woord is krachtig en het overkomt me vaak dat ik ineens aangesproken word door wat er gezegd wordt, zonder dat ik er echt naar op zoek ben.

Amy Hoogeland