Terugblik op Retraiteweekend

vrijdag 08 maart 2024

Vorige week vrijdag zijn 14 gemeenteleden afgereisd naar het Karmelklooster in Boxmeer. Daar maakten ze kennis met het kloosterleven van Karmelieten. We waren allemaal (weer) erg onder de indruk van de gastvrijheid van de kloosterlingen en de mooie locatie.

Voor sommigen van ons was het de derde keer dat we een inkijkje kregen in het dagelijks leven van een kloosterling. Wat opvalt is dat deze kloosterlingen een actief bestaan hebben, ook naar buiten toe: ze nodigden ons uit om een oecumenische dienst bij te wonen in de Protestantse kerk.

In je kracht staan

Het weekend bestond uit het samen wandelen langs de Maas, het voeren van goede gesprekken en ontspanning (puzzelen, samen eten en mandala’s kleuren). Ons thema was dit keer ‘in je kracht staan’. Het verhaal van Zacheus stond hierbij centraal. Met behulp van voorwerpen (zoals een beeld, kaart, een sleutelhanger met een smiley, boek of een gedicht) werd verteld hoe mensen in hun kracht gezet zijn/staan.

Volgend jaar weer?

Voorzichtig worden er al plannen gemaakt om volgend jaar opnieuw op retraite te gaan. Wil je ook een keer mee? Neem dan vooral contact met ons!

Cissy Mohr, Winanda de Vroe en Marieke Traksel

Dankbaar ben ik onze predikant en vooral de kerkelijk werker voor de manier waarop zij mijn overleden vrouw tijdens haar ziek zijn geestelijke steun hebben verleend. Enkele uren voor haar overlijden heb ik een gedicht (gebed) aan haar voorgelezen over de zorgzame en liefhebbende handen die God worden overgenomen. Dit gedicht heeft de kerkelijk werker een dag eerder ook aan haar voorgelezen.

Harm Detz