Film “Hier ben ik” in de Voorhof

donderdag 09 november 2017

Op vrijdagavond 24 november draaien we om 20.00 uur deze documentaire waarin ds. Ad van Nieuwpoort, predikant in Bloemendaal de hoofdper­soon is. Daarvoor was hij 8 jaar predikant in   de Thomaskerkop de Amsterdamse Zuidas.

Ad van Nieuwpoort wilde helemaal geen dominee worden. Nee, hij ging aan de Universiteit van Amster­dam Theologie studeren omdat hij een nieuwsgierige dromer was; een intellectueel die    dacht dat hij later ‘lekker veilig’ aan diezelfde universiteit zou gaan werken en doceren.

Dankzij zijn leermeester Frans Breukelmans liep het anders en werd hij uiteindelijk predikant. In deze documentaire van Sarah Vos en Sander Snoep zien we hem aan het werk in zijn gemeente.
Werken aan zijn preek in zijn studeerkamer; aan het ontbijt op zijn telefoon kijken. Op bezoek bij gemeenteleden: een ambitieus stel dat drukke banen combineert met gezin en marathon  aspiraties;de oudere vrouw die onlangs is gescheiden en zichzelf opnieuw moet uitvinden; de man die gaat trouwen, maar nog altijd worstelt met zijn vader die hem als kind mishandelde.
Kortom, een boeiende impressie van een zeer eigen­tijdse predikant met een eigen liberale kleur.
Bekijk hier de tailer van de film: https://www.youtube.com/watch?v=pSyg0jsMXFk

Ten overvloede: de makers zijn jong en niet kerkelijk/­gelovig.
Plaats: De Voorhof
Datum: 24 november 2017
Aanvang: 20.00 uur ( aansluitend aan “Ontmoeting aan de maaltijd”)

Als Diaken heb je een belangrijke rol binnen de gemeente. Zeker in een tijd waarin onrecht, geweld en armoede hoogtij vieren. Zelf ben ik als Diaken meer een doener en vind het fijn als ik daadwerkelijk iets kan betekenen voor iemand die het nodig heeft. Omzien naar elkaar is daarbij een basisvoorwaarde. Niet alleen binnen onze eigen gemeente maar ook daarbuiten, landelijk én wereldwijd.

Jantsje Bakkeren