Onthulling kunstwerk ‘De Wijnrank’

maandag 12 maart 2018

Op zondag 18 maart wordt aan het begin van de viering het kunstwerk ‘De Wijnrank’ in de blinde raamboog van onze kerk onthuld. Het kunstwerk is gemaakt door het Moergestelse kunstenaarsechtpaar Bas en Nicole Berkelmans.

Na de renovatie van onze kerk in 2013 is lang nagedacht over de invulling van de raamboog, maar er kwam geen kunstwerk voorbij waarover de interieurcommissie enthousiast was. Maar toen in 2016 een expositie van Bas en Nicole Berkelmans in onze kerk werd georganiseerd, was het raak. Deze tentoonstelling kreeg van bezoekers en kerkgangers een hoge waardering. De metalen objecten kwamen op de lichte kerkwanden goed uit.

Christelijke symbolen
Dit was aanleiding voor de interieurcommissie om met de kunstenaars in gesprek te gaan om te kijken of zij mogelijkheden zagen voor een kunstwerk in de raamboog. Er werd gedacht aan christelijke symbolen zoals: kruis, vis, anker, alfa en omega, druiven, korenaar, levensboom etc. Dat sloeg aan en binnen de kortste keren lagen er enkele ontwerpen op tafel. Na rijp beraad koos de interieurcommissie voor een wijnrank. De kerkenraad gaf groen licht.

‘Ik ben de wijnstok’
In de Bijbel treft men op vele plaatsen de symboliek van de wijn aan en daaraan worden overwegend positieve elementen gekoppeld, zoals Gods goedheid, vrede, liefde en levensvreugde. Ook is de wijnrank een symbool van welstand en vruchtbaarheid. In het Nieuwe Testament gebruikt Jezus in een aantal gelijkenissen het beeld van de wijn en de wijngaard. In de bruiloft te Kana staat wijn centraal. En in het evangelie volgens Johannes (15: 5) zegt Jezus: Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken.

De interieurcommissie hoopt dat u net zo enthousiast bent als zij. En dat u iedere keer als u in de kerk bent, het als een mooi, zinvol en verrijkend element ervaart.

Joop Vlottes, voorzitter interieurcommissie

Sinds wij in Berkel-Enschot wonen, voelen wij ons als gezin thuis in het kleine Protestantse kerkje aan de Kerkstraat in Oisterwijk. Van huis uit zijn wij ‘meelevend’ zoals dat heet. Daardoor draaiden we ook sneller dan verwacht mee in de vele activiteiten en werkzaamheden van de kerk.

Evert Niemeijer