Kerkdiensten op 5 juli weer van start

donderdag 11 juni 2020

Vanaf zondag 5 juli gaan we weer kerkdiensten organiseren. Dat heeft de kerkenraad in de vergadering van 9 juni besloten. Natuurlijk zijn dat geen kerkdiensten zoals vóór de coronacrisis. Maar het begin is er!

De overheid stelt veel eisen aan bijeenkomsten zoals kerkdiensten. De landelijke kerk heeft daarom een protocol opgesteld. Onze kerk heeft dat weer vertaalt in een plaatselijk protocol. Dat betekent dat er heel wat maatregelen zijn rond de kerkdiensten. Bijvoorbeeld:

• Er is eenrichtingsverkeer: door de hoofddeur achter in de kerk naar binnen en door de Voorhof er weer uit;
  • Bij de ingang vraagt iemand naar uw gezondheid;
  • De kerk vult zich van voorin tot achterin – u kunt dus niet op uw ‘eigen’ plaats zitten;
  • We zitten anderhalve meter uit elkaar;
  • We houden de jassen bij ons;
  • We mogen niet zingen;
  • Er is na de dienst geen koffiedrinken.

Vooraf reserveren

Een belangrijke maatregel is ook dat gemeenteleden zich vooraf moeten aanmelden voor de dienst. Hoe dat allemaal in z’n werk gaat, leest u in de nieuwsbrief van vrijdag 26 juni.

Is naar de kerk gaan zo nog wel leuk?

Dat is een vraag waar wij als kerkenraad natuurlijk ook over hebben gesproken. Wij denken dat elkaar ontmoeten een belangrijk onderdeel is van het gemeente zijn. En ook al is die ontmoeting met allerlei regels omgeven, we zijn toch bij elkaar.

Wat als ik niet naar de kerk kan of durf?

We nemen de diensten op. In de loop van de zondagmiddag staan ze als video op onze website.

Vragen, opmerkingen, tips?

Mail naar: scriba@pkn-oisterwijk.nl.

Foto: De kerkenraad vergaderde op 9 juni in de kerkzaal, zodat we anderhalve meter afstand konden houden. Het was de eerste keer dat we ‘in het echt’ bij elkaar kwamen sinds de uitbraak van de coronacrisis.

Als Diaken heb je een belangrijke rol binnen de gemeente. Zeker in een tijd waarin onrecht, geweld en armoede hoogtij vieren. Zelf ben ik als Diaken meer een doener en vind het fijn als ik daadwerkelijk iets kan betekenen voor iemand die het nodig heeft. Omzien naar elkaar is daarbij een basisvoorwaarde. Niet alleen binnen onze eigen gemeente maar ook daarbuiten, landelijk én wereldwijd.

Jantsje Bakkeren