Online kerkdiensten aangepast verder

donderdag 07 januari 2021

De online kerkdiensten gaan ook de komende tijd gewoon door, maar wel met zo min mogelijk vrijwilligers. Dat heeft het moderamen besloten na de gebeurtenissen in een kerk in Biddinghuizen. Daar zijn zeker tien gemeenteleden besmet geraakt met corona tijdens de video-opname van een kerkdienst. Twee daarvan zijn overleden.

Het moderamen is hiervan geschrokken en wil zo voorzichtig mogelijk zijn. Dat betekent dat is besloten om op zondag met zo min mogelijk mensen in de kerk samen te komen, namelijk alleen met de predikant, de ambtsdrager, de organist, de koster en de beeld- & geluidman. De lectoren en de zangers komen dus even niet. De ambtsdrager of de predikant doet de lezingen.

Hoe lang duurt dit?
Deze maatregel geldt in ieder geval tot en met 19 januari, maar de geluiden uit Den Haag zijn niet erg hoopvol over het einde van de lockdown. Maar misschien kunnen we andere maatregelen nemen als we weten wat er in Biddinghuizen is misgegaan.

Verantwoordelijk
De kerkenraad voelt zich erg verantwoordelijk voor het welzijn van de vrijwilligers. Ze wil het gevoel hebben dat er álles aan gedaan is om besmetting te voorkomen. Laten we hopen dat het snel beter wordt, zodat we weer ‘gewoon’ bij elkaar kunnen komen.

Het contact met kerkelijke gemeente biedt me structuur en handvatten om mijn geloof levend te houden en door me actief in te zetten kan ik ook wat van dit geloof laten zien. Daarom bezoek ik de kerkdiensten en hou ik me graag bezig met allerlei organisatorische zaken binnen de kerk. Mijn man en ik hebben een paar jaar in Canada gewoond. Maar ook vanuit daar voelde ik me betrokken bij ons gemeente en bleef ik de kerk volgen.

Gerda van der Gaag