Inspiratie: 40 verhalen voor de 40dagentijd

donderdag 25 februari 2021

Zeven Nederlandse vertellers bundelen hun krachten en presenteren tijdens de veertigdagentijd elke dag op video met een verhaal. Zo kun je iedere dag een nieuw verhaal bekijken. Op zondag is er een kookvideo.

’40 verhalen’ is een initiatief van verhalenverteller Kees Posthumus, die ook bij ons in de kerk verschillende keren verhalen heeft verteld. De andere verhalenvertellers zijn Gottfrid van Eck, Pauline Seebregts, Stephan de Jong, Peterine Kooijmans, Talitha Nawijn en Eveline Masetti.

Pelgrimage
Elke week heeft een eigen thema, dat past binnen het overkoepelend thema ‘pelgrimage’. De ene keer gaan de verhalen over vertrekken, ontdekken of schuilen, de andere keer over vallen en opstaan, strijden, uitzien of thuiskomen. De gekozen aanpak is breed, met korte verhalen uit allerlei culturele en religieuze tradities.

Op vrijdag 26 februari gaat het verhaal bijvoorbeeld over het volk Israël dat door de Rode Zee trekt:

Op de website 40verhalen.nl kun je iedere dag de video van de dag bekijken.

In de kerk vind ik inspiratie om over essentiële zaken in het leven na te denken, zoals door welke waarden wij mensen aangestuurd worden in ons gedrag. Ik stel het op prijs om fijne mensen te ontmoeten in de kerk. In andere organisaties, zoals bedrijven, is dat wel eens heel anders. Ik zou het leuk vinden om eens te analyseren hoe we als kerk nog meer jonge mensen kunnen bereiken, bijvoorbeeld via andere manieren van communicatie.

Rienk Lammers