Collecte op de 6e zondag van de 40-dagentijd: De doden begraven

donderdag 25 maart 2021

Er zijn zóveel mensen die wachten op een beetje barmhartigheid, op een daad van goedheid. Jezus laat ons zien wat barmhartigheid is: de hongerigen te eten en de dorstigen te drinken geven, de naakten kleden, de vreemdelingen onderdak bieden, de zieken verzorgen, de gevangenen bezoeken en de doden begraven.

Pasen is het feest van de opstanding, het nieuwe leven. God roept mensen weg uit een bestaan dat zonder hem een doodlopende weg is. We mogen opnieuw beginnen. Vanzelf is dat niet gegaan, dat is wat het verhaal van goede vrijdag en de begrafenis van Jezus ons vertelt. Maar door de duisternis heen is het weer licht geworden.

Collecte voor Moldavië
Dit is ook wat er momenteel speelt in Moldavië. De mensen daar gaan door een diepe duisternis en hopen op een beetje licht in de toekomst. Deze 6e zondag, 28 maart, Palmpasen, collecteren we daarom voor ons eigen Kerk in Actie-project in Moldavië.

Zorgsysteem ingestort
In Moldavië heeft de coronacrisis veel consequenties voor de economie. Het was al het armste land in Europa en de economische impact van corona is groot. Het zorgsysteem is ingestort. Coronapatienten krijgen zorg, maar dit is onvoldoende en verdere zorg is niet mogelijk. De volgende recente berichten van Bethania dateren van februari. Na een landelijke lockdown is het dagcentrum weer beperkt open:

Toenemende eenzaamheid
“De eenzaamheid en armoede is onder ouderen flink toegenomen, omdat hun kinderen in het buitenland zijn om te werken. Er kunnen nu per dag 2 ouderen op bezoek komen in het dagcentrum van Bethania. Ze kunnen daar douchen of hun was doen. Ze worden geknipt en er is aandacht. Er wordt dan koffie gedronken met een maatschappelijk werkster. Bethania zorgt bovendien dat er bij ouderen maaltijden thuisbezorgd wordt.”

Huiselijk geweld
“Kinderen mogen nu weer naar school en naar het dagcentrum voor begeleiding en/of een warme maaltijd. De thuissituatie is vaak onveilig, door toename van huiselijk geweld. Er wordt dan ook door ouders meer gedronken. Ook worden kinderen alleen thuisgelaten. Bethania houdt contact met de kinderen en geeft de ouders opvoedingsondersteuning en probeert hun stress van armoede wat te verlichten.”

Maak je gift over
Je begrijpt dat onze steun hard nodig blijft. Je kunt je gift overmaken via NL02RABO 0373 7362 66 t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente Oisterwijk o.v.v. Moldavië. Help je mee om deze collecte tot een succes te maken? Hartelijk dank!

De diaconie/ZWO: Jantsje Bakkeren, Hans Zaaijer en Marieke Traksel

PS: Er zijn plannen om in mei/juni een wandel- fietstocht te organiseren. Je hoort hier in komende nieuwsbrieven meer over.

Sinds wij in Berkel-Enschot wonen, voelen wij ons als gezin thuis in het kleine Protestantse kerkje aan de Kerkstraat in Oisterwijk. Van huis uit zijn wij ‘meelevend’ zoals dat heet. Daardoor draaiden we ook sneller dan verwacht mee in de vele activiteiten en werkzaamheden van de kerk.

Evert Niemeijer