Gemeente Hilvarenbeek vraagt onze hulp

donderdag 22 april 2021

De kerkenraad heeft onlangs een  brief ontvangen van de de kerkenraad van Hilvarenbeek. Daarin vraagt Hilvarenbeek of onze gemeente wil onderzoeken of een ‘bestuurlijk samengaan’ van beide gemeentes een mogelijkheid is.

Al enkele jaren werken de gemeentes Hilvarenbeek, Oisterwijk en Tilburg met elkaar samen als SAGE (SAmenwerkende GEmeentes). We organiseren gezamenlijke kerkdiensten en activiteiten zoals de Hemelvaartsviering, de carrouseldiensten en de jaarlijkse barbecue. Ook hebben de drie gemeentes het Kerk in Actie-project in Moldavië gezamenlijk geadopteerd.

Vergrijzing
De aanleiding voor de vraag om verdergaande samenwerking tussen Oisterwijk en Hilvarenbeek ligt in het feit dat Hilvarenbeek een kleine gemeente is, met relatief veel oudere (maar wel zeer betrokken) leden. De laatste jaren is het aantal kerkenraadsleden erg geslonken. De gemeente is zo vergrijsd dat het niet reëel is daaruit nieuwe ambtsdragers te verwachten.

Vertrouwen
De kerkenraad heeft de brief van Hilvarenbeek uitgebreid besproken. Uitgangspunt is dat wanneer een zustergemeente om hulp vraagt, we ze niet in de steek mogen laten. Natuurlijk moeten we hierbij zorgvuldig op weg gaan en goede voorwaarden scheppen om zo’n proces met elkaar aan te gaan. Dat vraagt tijd, maar ook een open mind en vertrouwen in elkaar.

Verkennen
We hebben afgesproken dat (een delegatie van) onze kerkenraad in gesprek gaat met de kerkenraad van Hilvarenbeek. In dat gesprek zullen we eerst eens naar elkaar luisteren en lijnen uitzetten hoe een samenwerking zou kunnen zijn. Welke kant willen we op? Dat gaan we met elkaar verkennen. Uiteraard houden we u op hoogte.

Vragen?
Of wilt u iets kwijt over dit bericht? Neem contact op met de scriba (scriba@pkn-oisterwijk.nl) of met één van de andere kerkenraadsleden. U kunt ze altijd bellen of mailen!

> Brief van PKN Hilvarenbeek met verzoek tot samenwerking

Als Diaken heb je een belangrijke rol binnen de gemeente. Zeker in een tijd waarin onrecht, geweld en armoede hoogtij vieren. Zelf ben ik als Diaken meer een doener en vind het fijn als ik daadwerkelijk iets kan betekenen voor iemand die het nodig heeft. Omzien naar elkaar is daarbij een basisvoorwaarde. Niet alleen binnen onze eigen gemeente maar ook daarbuiten, landelijk én wereldwijd.

Jantsje Bakkeren