Nieuwe afspraken voor de zondagse kerkdienst

donderdag 07 oktober 2021

Gelukkig begint de wereld er weer een beetje ‘gewoner’ uit te zien. Dat betekent dat we in de kerk ook weer een beetje ‘gewoner’ bij elkaar kunnen komen.

Toch kunnen we nog niet helemaal terug naar ‘normaal’. We zetten even alles op een rijtje.

Ventileren – ventileren – ventileren
Ventileren is de belangrijkste manier om besmettingen met het coronavirus te voorkomen. Dat betekent bijvoorbeeld dat de deur tussen de kerk en de hal naar De Voorhof altijd open blijft staan. Ook ramen en buitendeuren blijven zo veel mogelijk open. Truien en dikke sokken aan dus! De kerkenraad controleert de luchtkwaliteit in de kerk met een CO2-meter.

Geef elkaar de ruimte
De anderhalve meter is opgeheven, maar het is belangrijk elkaar de ruimte te geven. Hou dus afstand van elkaar, schud geen handen, ga niet naast iemand zitten die niet van je eigen huishouden is.

Blijf thuis bij klachten
Voel je je niet lekker of ben je snotterig? Blijf dan thuis en laat je testen bij de GGD.

Hoe komen we weer bij elkaar in de kerk?

• Je mag weer naar binnen via De Voorhof.
  • Je mag je jas weer aan de kapstok hangen. Tip: hou je jas toch aan, want het is koud in de kerk vanwege de ventilatie.
  • Bij de deur tussen de hal en de kerkzaal staat iemand van de ontvangst, maar de liturgie en de liedboeken liggen al op de stoelen.
  • Je mag zelf een plaats kiezen om te gaan zitten, maar hou daarbij rekening met afstand tot anderen. Als je er niet uitkomt, spreek de koster dan even aan.
  • Ga meteen zitten en loop niet zonder reden heen en weer.
  • We zingen weer alle liederen ingetogen.
  • We blijven collecteren met de mandjes bij de uitgang.
  • Als we buiten niet kunnen koffiedrinken, doen we dat binnen. Geef elkaar ook daarbij de ruimte. Blijf niet bij de bar ‘hangen’ maar loopt door, bijvoorbeeld naar de zalen van De Voorhof.
  • Geniet van het samenzijn!

Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande? Spreek één van de kerkenraadsleden aan, of mail naar scriba@pkn-oisterwijk.nl.

Een van de belangrijkste dagen uit je leven, naast dat je voor de wet natuurlijk in het gemeentehuis trouwt, de huwelijksinzegening in de kerk. Ik ben opgevoed in een hervormd gezin en ben grootgebracht met het geloof. Onze kinderen zijn beide in deze kerk gedoopt. Een hele fijne dienst die van het begin tot het eind door iedereen goed ontvangen is. Heel begrijpend en passend bij ons gezin en onze geloofssituatie.

Marit Mannaerts