De wijnproeverij op de startzondag

donderdag 15 september 2022

Op de prachtig opnieuw ingerichte Rotonde werd op de startzondag onder andere een wijnproeverij gehouden. Dorien Kleine Rammelkamp had hiervoor 3 flessen uitgezocht.

Een witte Sauvignon blanc ‘Eight Miles’ uit Chili – prijs € 5,95. Een rosé, ‘Mucho Mās’ uit Spanje, gemaakt van verschillende druivensoorten uit het hele land – prijs € 6,58. En een rode wijn ‘Piccini Memoro Rosso’ uit Italië – prijs € 5,98.

Bescheiden glaasje

Iedereen kreeg van alle drie een bescheiden glaasje op te proeven en te beoordelen op een uitgereikt formulier. Acht mensen hebben het formulier met hun bevindingen en de antwoorden op de quizvragen ingeleverd. Interessant waren de grote verschillen in de geur- en smaaksensatie.

Goede kwaliteit

Over het algemeen werden de wijnen van goede kwaliteit gevonden. Met een lichte voorkeur voor de witte en de rode wijn. En dat voor hun bescheiden prijs – al waren het wel speciale aanbiedingen. Als je meer wil weten over deze wijnen en hoe bekende sommeliers ze hebben beoordeeld raad ik jullie aan de (gratis) app Vivino te downloaden.

Quiz

Op het quizformulier stonden drie algemene vragen over wijn, drie Bijbelse vragen en drie vragen uit de proeverij. Hieronder volgen de juiste antwoorden op de quizvragen.

• Wat betekent ‘de wijn heeft kurk’? Antw. C: De wijn ruikt naar vochtig karton.
  • Hoe voorkomt men druifluis? Antw. A: Europese rassen enten op Amerikaanse onderstokken.
  • Wanneer ontstaan de secundaire aroma’s? Antw. C: Tijdens het wijn maken.
  • Wie maakte als eerste een alcoholische drank? Antw. B: Noach – eerste wijngaard (Gen. 9 vers 20).
  • Welk advies over wijn geeft Paulus aan zijn leerling Timotheüs? Antw. A: Neem af en toe wijn, dat is goed tegen allerlei kwalen. (1 Timotheüs 5 vers 23).
  • Waarom geeft de Spreukendichter het advies om niet te veel te drinken? Antw. C: Van te veel krijg je een kater. (Spreuken 23 vers 31-32)
  • Uit welk land komt de witte wijn? Antw. C: Chili
  • Welke wijn is ontwikkeld ter gelegenheid van de 150-jarige verjaardag van de eenheidsstaat? Antw. C: De rode wijn.
  • Welke wijn is gemaakt door wijnmakers die druiven mochten selecteren uit wijngaarden in geheel Spanje? Antw. B: de rosé wijn.

Lees hier ook de Bijbelteksten over wijn uit de quiz.

De winnaars van de quiz waren Izak Bragt en Janniek Bragt (resp. 6 en 5 antwoorden goed). Na een bijzonder geslaagd half uurtje gingen we terug naar de kerk.

Jan Marcelis

Het contact met kerkelijke gemeente biedt me structuur en handvatten om mijn geloof levend te houden en door me actief in te zetten kan ik ook wat van dit geloof laten zien. Daarom bezoek ik de kerkdiensten en hou ik me graag bezig met allerlei organisatorische zaken binnen de kerk. Mijn man en ik hebben een paar jaar in Canada gewoond. Maar ook vanuit daar voelde ik me betrokken bij ons gemeente en bleef ik de kerk volgen.

Gerda van der Gaag