Waarom was het zo koud in de kerk?

donderdag 08 december 2022

Met alle ramen en deuren open, was het afgelopen zondag was het wel heel erg koud in onze kerk. Veel mensen vertelden dat ze niet meer naar de kerk zouden komen als in de winter de ramen en deuren open zouden blijven.

De ramen en deuren stonden open omdat we goed moeten ventileren om het de hoeveelheid aerosolen laag te houden. Aerosolen zijn minuscule druppeltjes die we uitademen en die het coronavirus kunnen overbrengen. In de kerk meten we het aantal aerosolen door het CO2 gehalte van de lucht te meten. Hoe meer kerkbezoekers, hoe meer CO2 en dus hoe meer aerosolen. En als we zingen produceren we er nog veel meer!

Ventileren!

De oplossing voor te veel aerosolen is: goed ventileren. De overheid heeft tijdens de coronapandemie normen vastgesteld voor hoeveel CO2 er in een ruimte mag zijn en de landelijke kerk heeft deze normen overgenomen. Ventilatie in moderne kerken lukt meestal goed zonder dat het te koud wordt. Maar in kerkjes als de onze kunnen we alleen ventileren door ramen en deuren open te zetten. En in een monument als het onze is het niet mogelijk een modern ventilatiesysteem te plaatsen. Daarom houden wij met een CO2-meter onze aerosolen in de gaten.

Tijdens de coronapandemie en daarna waren er steeds weinig mensen in de kerk. Toen bleef het CO2-niveau acceptabel. Maar de laatste maanden overschrijden we elke kerkdienst ruim de maximaal toelaatbare norm, zelfs met de ramen en deuren open. Er zit dan dus teveel CO2 en dus aerosolen in de lucht. Als we vanwege de kou alles dichtdoen, wordt het CO2-gehalte echt veel en veel te hoog.

Onaanvaardbaar risico?

De hamvraag is natuurlijk: leidt dat ook tot een onaanvaardbaar risico? Eind oktober heeft de PKN een aan de huidige omstandigheden aangepaste corona-handreiking uitgegeven. Daarin staat dat we nu in fase 1, de veiligste fase zitten. Maar ook in deze veilige fase is het nog steeds belangrijk om te ventileren, de basisregels van hygiëne te hanteren, en rekening te houden met kwetsbare groepen in de gemeente.

Het RIVM ziet nog steeds nieuwe besmettingen en er lijkt na een aanvankelijke daling weer een stijging aan te komen. We kunnen de ventilatie dus niet helemaal verwaarlozen, zoals vóór de coronaperiode. Maar we gaan de ventilatie toch aanpassen aan het huidige risiconiveau. Dat moeten we nog nader invullen. Het betekent in ieder geval dat het minder koud zal worden in de kerk, maar zo lekker warm als vóór 2020 zal het helaas ook niet worden.

Winterjas aan

Voor mensen met een verhoogd risico op infecties kan dat betekenen dat ze misschien gedurende deze koude periode de dienst liever online willen volgen. Wanneer u wel komt is ons advies u wat warmer te kleden en uw winterjas aan te houden in de kerk. En, heel belangrijk; als u verkoudheidsklachten heeft, kom dan niet.

Laten we er zo samen voor zorgen er geen gemeenteleden besmet raken tijdens de dienst maar ook dat we samen gemeente kunnen blijven ook in deze koude periode.

Namens de kerkenraad,

Jan Marcelis

> Meer achtergrondinformatie over ventileren

> Ventilatiekaart

In de kerk vind ik inspiratie om over essentiële zaken in het leven na te denken, zoals door welke waarden wij mensen aangestuurd worden in ons gedrag. Ik stel het op prijs om fijne mensen te ontmoeten in de kerk. In andere organisaties, zoals bedrijven, is dat wel eens heel anders. Ik zou het leuk vinden om eens te analyseren hoe we als kerk nog meer jonge mensen kunnen bereiken, bijvoorbeeld via andere manieren van communicatie.

Rienk Lammers