Diaconie ondersteunt Syrisch gezin in Udenhout

donderdag 23 maart 2023

De Protestantse Gemeente Franeker nam onlangs contact op met onze gemeente. Zij ondersteunden sinds eind oktober drie Syrische gezinnen. Eén van die gezinnen is onlangs naar Udenhout verhuisd. De kerkenraad van PKN Franeker vroeg ons hen te helpen bij de verdere opvang en begeleiding van dit gezin. Vluchtelingenwerk zorgt voor de financiële aangelegenheden.

Het gezin bestaat uit Vader Asaad Ali en zijn echtgenote Harkyja. Ze hebben zes kinderen: drie jongens en drie meisjes, in leeftijd variërend van 7 maanden tot bijna 18 jaar. Het zijn Koerdische moslims, een groep die door de Syrische regering wordt vervolgd. Het is een hartelijk en sociaal en positief gezin.

Hartverwarmend

Op de dag van hun verhuizing is de diaconie meteen met hen naar hun nieuwe buren gegaan. Het was hartverwarmend hoe zij direct van harte welkom werden geheten in de straat. De diaconie heeft voor de andere huizen in de straat een flyer gemaakt en die overal in de bus gedaan. Daarop zijn al snel meerdere kaartjes gekomen, ook met alleen maar vriendelijke woorden van welkom.

Op de koffie

De diaconie heeft de familie uitgenodigd voor de koffie na de kerkdienst op zondag. Zij hebben gezegd dat zeker te gaan doen als ze wat meer zijn gewend aan hun nieuwe omgeving. In de komende Samen op Weg lees je een uitgebreider verslag over de familie Ali.

‘De kerk, een plek waar hemel en aarde elkaar raken…’ wordt er aan het begin van de dienst gezegd. Het gebeurt vaak dat in de dienst onder woorden gebracht wordt wat je voelt, en zelf niet zeggen kan. God’s woord is krachtig en het overkomt me vaak dat ik ineens aangesproken word door wat er gezegd wordt, zonder dat ik er echt naar op zoek ben.

Amy Hoogeland