Leve de Natuur!

donderdag 20 juli 2023

Leve de Natuur! Dat is het thema van de openluchtbijeenkomst op zondagmiddag 3 september om 14.00 uur in het Natuurtheater Oisterwijk, Gemullehoekenweg 147. Een middag met sprekers, discussie en muziek. Voor de kinderen is er een apart programma.

De bijeenkomst wordt georganiseerd door het Van Gogh Nationaal Park, de Protestante gemeente Oisterwijk en de Sint Jozef Parochie Haaren Moergestel Oisterwijk. Hoofdspreker is Bisschop Gerard de Korte. Tegen de achtergrond van de wereldwijde klimaatcrisis spreekt hij over de zorg voor onze natuur en een leefbare aarde, nu en in de toekomst. De inleiding en het slotwoord worden verzorgd door ds. Winanda de Vroe en pastoor Francis de Meyer.

De aarde als gemeenschappelijk huis

Bisschop de Korte spreekt in zijn bijdrage onder meer over de Encycliek ‘Laudato Si’ van paus Franciscus uit 2015. De paus geeft hierin een fundamentele bezinning op onze verantwoordelijkheid voor een leefbare aarde. Hij noemt de aarde ‘ons gemeenschappelijk huis’.

Gesprekken met bezoekers

Na de rede van bisschop de Korte voeren de ‘patroons’ van het Van Gogh Nationaal Park, Yvo Kortmann en Jan Baan, korte gesprekken met vertegenwoordigers van de organisaties die betrokken zijn bij het Nationaal Park. Dat zijn de boeren, de natuur- en milieuorganisaties, de provincie, de waterschappen, de gemeenten, het bedrijfsleven en de parkorganisatie. Ook bezoekers van de bijeenkomst mogen reageren. Patrick Timmermans, historicus en directeur Erfgoed Brabant, praat de middag aan elkaar.

Kinderprogramma

Er is een apart kinderprogramma, verzorgd in samenwerking met IVN Natuureducatie. De Tilburgse band Hall of Reggae zorgt voor de muziek met nummers die aansluiten bij het thema.

Leefbare regio

De bijeenkomst is bedoeld voor alle bewoners en de 70 organisaties die betrokken zijn bij het Van Gogh Nationaal Park. Zij worden opgeroepen om zich in te zetten voor een leefbare regio, een gezamenlijke aanpak van de klimaatcrisis en zorg voor de natuur in het gebied van het Nationaal Park.

Van Gogh Nationaal Park

Dit park beslaat een kwart van de provincie Noord Brabant. In dit gebied liggen uitgestrekte Natura 2000 gebieden, fraaie agrarische cultuurlandschappen en slingerende beekdalen. Maar ook dorpen en steden, waaronder de vier grootste van de provincie: Den Bosch, Eindhoven, Tilburg en Breda. Van de 2,5 miljoen Brabanders wonen er 1,5 miljoen in dit gebied. Wat zou het mooi zijn als het gebied van het Van Gogh Nationaal Park een proeftuin wordt voor de gezamenlijke aanpak van de klimaatcrisis!

Jan Baan

‘De kerk, een plek waar hemel en aarde elkaar raken…’ wordt er aan het begin van de dienst gezegd. Het gebeurt vaak dat in de dienst onder woorden gebracht wordt wat je voelt, en zelf niet zeggen kan. God’s woord is krachtig en het overkomt me vaak dat ik ineens aangesproken word door wat er gezegd wordt, zonder dat ik er echt naar op zoek ben.

Amy Hoogeland